Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,2 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 0,9 procent.
Sett till utvecklingen hittills i år, januari-november, har försäljningen av kläder ökat med 0,2 procent. Skoförsäljningen har under samma period ökat med 2,9 procent.
– November förra året var en av de få starka försäljningsmånaderna med en ökning på 4,2 procent för både kläder och skor. Skoförsäljningen ökade även i år, men för klädhandeln blev utvecklingen för svår att matcha, säger
Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Mikael Sandström fortsätter:
– Det var början av månaden som blev svag med en fars dags-handel som inte nådde fjolårets försäljning. Däremot repade sig handeln i slutet av månaden.
Också decemberhandeln har börjat bra:
– Framförallt i de områden som förra året härjades rejält av rejäla oväder och stormen Sven i södra Sverige, säger Mikael Sandström.
Klädhandeln på nätet rejält uppFörsäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade med 9,5 procent jämfört med samma månad förra året. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-november, har försäljningen av kläder via nätet ökat med 2,8 procent.
– E-handeln gick bra i november och många har redan köpt in en hel del julklappar via nätet. Det ska bli spännande att se hur julhandeln kommer att arta sig för e-handeln, avslutar Mikael Sandström.
MODEHANDELN I SVERIGENovemberAckumulerat 2014
Källa: Stilindex från Svensk Handel Stil