23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Apoteket som satsar på talande kölapp

Apotekskedjan vill göra det enklare för synskadade kunder och inför ett talande kösystem.

Kösystemet, som levereras av Qmatic, innebär att en röst talar om vilket könummer som står på tur för att hämta ut recept.

Det är apotekskedjan Apotek Hjärtat som efter kundönskemål testat systemet. I januari är det dags att rulla ut nyheten på 14 apotek i Stockholm och söderut - apotek med stort antal receptkunder. Systemet ska också installeras i alla apotekskedjans nystartade enheter.

– Både kunder och medarbetare tycker att talande kösystem fungerar bra. Även om våra medarbetare alltid försöker ha koll på alla kunder som kommer in hos oss och ropa upp nästa på tur, så innebär uppläsningen av könummer förbättrad tillgänglighet för personer med synnedsättning, säger

Annika Svedberg

, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Dessa apotek får "talande kölappar"

:

Apotek Hjärtat Nordstan, Göteborg

Apotek Hjärtat (Vågen), Frölunda Torg

Apotek Hjärtat Mariatorget, Stockholm

Apotek Hjärtat Elins Esplanad, Skövde

Apotek Hjärtat Odenplan, Stockholm

Apotek Hjärtat Folkungagatan Stockholm

Apotek Hjärtat Stora Torget, Enköping

Apotek Hjärtat Helsingborgs lasarett

Apotek Hjärtat Väsby Centrum (Norr)

Apotek Hjärtat Södersjukhuset, Stockholm

Apotek Hjärtat Hotellgatan 1 Solna Centrum

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096