Kösystemet, som levereras av Qmatic, innebär att en röst talar om vilket könummer som står på tur för att hämta ut recept.
Det är apotekskedjan Apotek Hjärtat som efter kundönskemål testat systemet. I januari är det dags att rulla ut nyheten på 14 apotek i Stockholm och söderut - apotek med stort antal receptkunder. Systemet ska också installeras i alla apotekskedjans nystartade enheter.
– Både kunder och medarbetare tycker att talande kösystem fungerar bra. Även om våra medarbetare alltid försöker ha koll på alla kunder som kommer in hos oss och ropa upp nästa på tur, så innebär uppläsningen av könummer förbättrad tillgänglighet för personer med synnedsättning, säger
Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.
:
Apotek Hjärtat Nordstan, Göteborg
Apotek Hjärtat (Vågen), Frölunda Torg
Apotek Hjärtat Mariatorget, Stockholm
Apotek Hjärtat Elins Esplanad, Skövde
Apotek Hjärtat Odenplan, Stockholm
Apotek Hjärtat Folkungagatan Stockholm
Apotek Hjärtat Stora Torget, Enköping
Apotek Hjärtat Helsingborgs lasarett
Apotek Hjärtat Väsby Centrum (Norr)
Apotek Hjärtat Södersjukhuset, Stockholm
Apotek Hjärtat Hotellgatan 1 Solna Centrum