23948sdkhjf

Starkare för MQ

Nu blir Mq mer synligt på den norska marknaden. En flaggskeppsbutik är på gång i Oslo och till våren lanseras modekedjans nätbutik på andra sidan Kölen.
– Vi förstärker bruttomarginalen ytterligare genom ett noga utvalt sortiment, färre kampanjer och förbättrade inköpsrutiner, kommenterar vd Christina Ståhl bolagets första kvartal.

Under första kvartalet, september - november, uppgick nettoomsättningen till 357 (372) miljoner kronor, en minskning med 4,0 procent.

Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 4,2 procent, i ett läge där marknaden minskade med 2,2 procent enligt HUI.

Rörelseresultatet uppgick till 39 (35) miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till 29 (25) miljoner kronor.

"Det är tillfredsställande att både resultat och kassaflöde fortsätter att utvecklas positivt trots att MQ nu möter starka siffror från föregående år. Nyckeln till den finansiella förbättringen i kvartalet ligger i en högre bruttomarginal och en fortsatt mycket god kostnadskontroll." kommenterar ledningen resultatet för första kvartalet.

Antalet butiker i november uppgick till 120 (122).

Helst under granen

Under första kvartalet stängde MQ en norsk butik, den på Bogstadveien i Oslo. Samtidigt skriver bolaget kontrakt på Grensen i Oslo för att skapa MQs första norska flaggskeppsbutik.

Mq lanserar sin nätbutik i Norge under mars nästa år.

Inför julhandeln har modekedjan tagit in ett nytt, externt varumärke i sin onlinebutik: svenska Jumperfabriken.

Apropå julhandeln lyfte Christina Ståhl fram en undersökning där Sveriges Annonsörer, via undersökningsbolaget Novus, frågat svenskarna om vilket varumärke/företag de helst skulle vilja få sina julklappar från. I kategorin kläder visade det sig att det var just just en julklapp från MQ som svenskarna helst ser under granen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093