23948sdkhjf

"Jag får nästan nypa mig i armen"

Så säger Rnb:s vd Magnus Håkansson när han kommenterar senaste periodens "urstarka försäljning - speciellt hos Brothers". Nu vågar ledningen trycka på gasen för herrkonceptet som hittat sin form.
Rnbs samtliga tre koncept – verksamheterna på NK i Stockholm och Göteborg, Brothers och Polarn o pyret – har haft en stark försäljning: "fantastiska siffror under så lång tid" säger Magnus Håkansson och talar om att bolaget nu nått "en ny nivå".

JC är sålt och nedläggningen av Sisters tog nästan två år, där omstruktureringen inte minst av butiksnätet har tagit sin tid. Frågan var vilka kombobutiker för dam och herr som skulle fortsätta vara Brothers och i vilka storlekar.

– Nu har vi fått ihop det som är essensen i Brothers, efter lite experimenterande. Vi har hittat tillbaka till massmarknaden, så att vi tillsammans med det stilguidande också kan vara det volymkoncept vi också är, sade Magnus Håkansson på dagens press- och analytikerträff.

Inga mot mot Brothers

På en direkta fråga sade Magnus Håkansson att hans uppfattning är att Brothers tydligt skiljer ut sig från konkurrenterna på marknaden. Han ser inget hot från norska Volt: ”inte så spännande, en blandning av externa varumärken utan att vara särskilt prisvärt eller effektivt”.

Han beskriver MQ som den kedja som ligger närmast till konkurrensmässigt:

– Men eftersom vi renodlat Brothers har vi nu en högre trovärdighet för män. Den kedja som jag är mest imponerad av är Dressmann, fast de har ju en helt annan position än vad vi har och är därför inget hot.

Mer digitalt hos Polarn

Också Polarn o pyrets koncept har mejslats ut, inte minst med en större sammankoppling mellan den digitala och fysiska världen – som med ett bra samspel mellan sociala medier, e-butik och fysisk butik.

– Konceptet är mer nutida, men baserat på gamla uttryck. Och kunderna kvitterar detta, säger Magnus Håkansson.

De tre butikerna i Holland är fortfarande något av sorgebarn, men är på bättringsvägen.

– Vi ska successivt släcka ned den förlusten och är på väg i rätt riktning, sade en självkritisk Magnus Håkansson:

– Det kanske var ett av mina sämre beslut att öppna dessa tre butiker i Holland, kanske skulle de ha varit femton eller noll. Tre visade sig vara lite för få för att bygga en kritisk massa.

Men Rnb är övertygat om att Polarn o pyret har en framtid på den holländska marknaden.

- Butikslägena är bra, butikerna fina, personalen duktig och de som handlar där gillar oss, så det är inte där skon klämmer.

Nu testar man, som tidigare meddelats, hemförsäljning av barnkläderna i Holland för att öka varumärkeskännedomen.

– Vi ska också jobba upp grossistförsäljningen på ett sätt som vi inte försökt tidigare för att komplettera de tre butikerna vi har, berättade Magnus Håkansson.

Nk-butikerna störst

Butikerna på NK, som går under segmentet Departments and stores, beskrev Magnus Håkansson som ”stabila och bra”.

– Det jag egentligen vill ha sagt med detta, är att här försiggår en myriad av aktiviteter för att hålla resultatet på den här stabila nivån och utveckla verksamheten. Det är ”hard work” som görs på ett fantastiskt sätt.

Fördelat på affärsområde så är försäljningen i första kvartalet sådan att Departments and stores (verksamheterna på NK i Stockholm och Göteborg) står för merparten med en försäljning på 229 miljoner kronor. Därefter kommer Polarn och pyret med en försäljning på 166 miljoner kronor och sedan Brothers med 115.

Stor förbättring

För första kvartalet visar Rnb ett positivt rörelseresultat på 23 miljoner kronor, en förbättring med hela 14 miljoner jämfört med föregående år.

Under kvartalet ökade försäljningen i jämförbara butiker med + 4,5 procent. Det ska jämföras med marknadens minskning med – 2,2 procent enligt HUI.

Det här är det tredje kvartalet i följd med bättre försäljning än marknaden, där dessutom samtliga koncept redovisar bättre utveckling än marknaden.

Under kvartalet har tre stycken nya butiker öppnats, samtliga i Polarn o pyrets norska verksamhet. Samtidigt har totalt fem butiker avvecklats, tre stycken i Polarn o pyret i Sverige, och två stycken i Brothers Sverige.

RNB RETAILS AND BRANDS september- november,

första kvartalet

miljoner kr0nor

Nettoomsättning: 509 (595 - inklusive avyttrade JC)

Rörelseresultat: 23 (9 inklusive avyttrade JC)

Rörelseresultatet för senaste 12-månadersperioden: 14 (3).

Resultat före skatt: 22 (7, inklusive avyttrade JC)

1 november 2013 ingick RNB avtal om att avyttra dotterbolaget JC till Denim Island AB. I första kvartalet 2013/2014 uppgick JC:s försäljning till 111 miljoner kronor och rörelseresultatet till -6 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125