– Vi avslutade året på topp och när vi summerar 2014 går vi med plus, inte bara i försäljning utan även i antal kunder och antal sålda böcker. Det känns onekligen stimulerande att vända den negativa försäljningsutvecklingen från 2013 och än en gång visa tillväxt i en bokbransch som annars backade något under året, säger
, vd för Adlibris.
Området digital läsning ökade med 18 procent under 2014 och kommer att få mer resurser. För att eskalera tillväxttakten kommer ytterligare resurser att tillföras vad gäller personal, IT-utveckling och marknadsföring. En ny version av Adlibris läsplatta, Letto Frontlight, presenterades i slutet av året och första leveransen sålde slut på mindre än en vecka.
– För oss kommer 2015 att handla om kundnytta och därför kommer vi satsa ännu mer på det digitala. Vi vill alltid kunna erbjuda våra kunder böcker på ett smidigt och prisvärt sätt oavsett i vilket format de väljer att läsa, säger han.
Adlibris levererar 20 000 böcker om dagen i Sverige, Norge och Finland. Kedjan har 1,5 miljoner aktiva kunder och ett utbud på 11 miljoner titlar. Adlibris grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel med en omsättning på 1,2 miljarder kronor.