, som är vd, säger i ett pressmeddelande att slipsen är het och han ser Obama och Reinfelt som slipsambassadörer. Enligt honom har slipsförsäljningen ökat konstant sedan 2008.
Slipsen har fortsatt hög status. Den förekommer varje dag i olika digitaliserade media exempelvis i teve där den bärs av allt från nyhetsuppläsare till intervjuade politiker och näringslivsfolk. Flest slipsbärare finns i åldrarna 25 till 45 år, säger han.
I storstadsområdena säljs det mest slipsar. De yngre går i täten medan det är en avmattning bland pensionärer. Norrlänningarna har börjat välja bort polyesterslipsen till förmån för siden och stickat.
Idag utgör 60 procent av Portias omsättning slipsar. Det övriga sortimentet består av bälten, scarfs, accessoarer och halsdukar. Företaget jobbar med en webblösning för att befintliga kunder ska kunna beställa enklare. Tillväxten för Portia återfinns utomlands. Förra året gick Danmark starkt och i år ser Jockum Åkesson en stor marknad i Norge och Irland tack vare nya agenter. Företaget har idag tolv anställda.