I Polen krävs stora investeringar för att nå en motsvarande marknadsledande position och därför väljer kedjan att avveckla. Istället ska man helhjärtat fokusera på att utveckla verksamheten i de nordiska länderna. Under de senaste åren har man arbetat med att utveckla butiksnätet samtidigt som man ersatt olönsamma butiker med nya på lägen där det finns bättre förutsättningar.
De 13 butiker som återstår i Polen bedöms ej kunna bära kostnaden för en egen landsorganisation. De avvecklas därmed för att frigöra resurser för att ytterligare trappa upp arbetet med att stärka Glitters position i Norden.
– Vi har tagit marknadsandelar på alla nordiska marknader under 2014. Stärkta av framgångarna ökar vi nu marknadstrycket med Norden som hemmamarknad, säger Anni Blomster Schjelderup, vd på Glitter.
Kedjan äger och driver 222 Glitterbutiker i de nordiska länderna, när de 13 kvarvarande butikerna i Polen avvecklats under första kvartalet 2015.