23948sdkhjf

Retail Awardsvinnare med politisk agenda

Modeföretaget Nudie Jeans hade hårt hållbarhetsfokus redan från start. När de vann klassen Årets hållbara butik i Retail Awards 2014 var det bara toppen på isberget, reparation och återvinning, som premierades.
-Vår ambition är att hela processen, från bomullsfält till butik ska vara fullständigt transparent. Vi är inte där ännu, men nästan, säger Nudies CSR-chef Henrik Lindholm .
Han berättar att företaget vid starten 2001 satte upp målet att jeansen skulle tillverkas av 100 procent ekologisk bomull. Vid den tiden var det svårt att få tag på ekologisk råvara, och det krävdes hårt och systematiskt arbete för att lyckas.
– I år är 37 procent kollektionen i 100 procent ekologisk bomull, så det är fortfarande ingen självklarhet , säger han. Dock är alla jeans gjorda från 100% ekologisk bomull.

Motverka slit och släng
För att kunna hålla full kontroll över tillverkningen lades produktionen på fabriker i Italien och Portugal. I dag tillverkas toppar i Indien, av bomull som är både rättvisemärkt och ekologisk.
På hemsidan finns en produktionsguide som berättar detaljerat hur tillverkningen går till, både det som funkar bra och det som ännu inte är riktigt bra.
Nudies Retail Coordinator Mattias Goldkuhl förklarar att det finns en politisk agenda:
¬ Vi vill påverka kundernas tankemönster och motverka slit och släng. Min personliga övertygelse är att det är nödvändigt att förbruka mindre i stället för att hela tiden producera nytt.
Dessutom älskar Nudie-gänget denim och anser att jeans är som vackrast och bäst när de använts och slitits så att de nästan är sönder. De brukar rekommendera att ett par nya jeans ska bäras dagligen i ett halvår innan de tvättas första gången, detta för att de ska bli slitna på ett personligt sätt.
Nudies reparationsservice som de vann sin Retail Awardsutmärkelse för, kom till när sorgsna kunder kom in i butikerna med sina sönderälskade jeans och ville få hjälp att ge dem nytt liv.

Syr i butik
– Vi har symaskiner i butikerna eftersom vi syr upp en del jeans där. Därför kunde vi hjälpa till. Så småningom spred kunderna ryktet, vi skaffade nya symaskiner som var bättre lämpade för reparation och tjänsten blev officiell, säger han.
I dag kan man komma in i någon av Nudies egna butiker i Sverige, men även i flertalet utomlands och få sina Nudie jeans reparerade kostnadsfritt, oavsett var de är köpta.
Mattias Goldkuhl berättar att tjänsten blivit mycket populär, inte minst i London och Australien.
Företaget gör också andra återvinningsinsatser – jeans kan repareras och säljas vidare, hopplöst trasiga jeans kan bli nya produkter som exempelvis mattor. Den som lämnar in sina gamla Nudie jeans får rabatt på ett par nya.

Egna butiker ger koll
Nudie Jeans säljs både genom återförsäljare och 18 egna butiker jorden runt. Nu är ambitionen att öppna fler butiker i egen regi. Anledningen är att bolaget vill ha kontroll över återvinningsdelen, samt att nå ut till fler kunder med sin reparationsservice. Mattias Goldkuhl anser att det är svårare att få franchisetagare och återförsäljare med på tåget.
Att samla in, reparera och materialåtervinna jeans är självklart behäftat med kostnader. På Nudie Jeans gör man bedömningen att dessa kostnader inte tär på marginalerna så att det äventyrar lönsamheten – tvärtom.

- För oss är det ett enkelt och relativt billigt sätt att skapa lojalitet. Detaljhandelns stora utmaning är alltid att få kunderna att komma tillbaka, säger han.

Anmäl till Retail Awards 2015 före den 6 februari
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062