23948sdkhjf

Elgiganten slog julprognoserna

Med tillfredsställelse ser Elgigantens ledning tillbaka på julhandeln. Aktivitetsarmbandet och de trådlösa högtalarna var "dragare" i en helghandel som var starkare än förväntat.
– Vi hade fler kunder som valde att handla mer och det resulterade i en försäljningsökning med nio procent jämfört med förra året , säger Niclas Eriksson , vd på Elgiganten.

I sin julprognos för 2014 bedömde HUI att elektronikhandeln skulle bli årets vinnarbransch med en ökning på fyra procent. Elgiganten bedömde däremot att kundernas intresse för hemelektronik är större än så och siktade in sig på att göra den bästa julen någonsin med en försäljningsökning på sju procent.

– Vi har haft en otroligt positiv utveckling hela 2014 och var väl förberedda med fler produkter, bättre tillgång och bättre priser än någonsin tidigare. Kort sagt upplevde vi att vi hade alla förutsättningar för en riktigt stark julhandel och så blev det också. Vi hade fler kunder som valde att handla mer och det resulterade i en försäljningsökning med nio procent jämfört med förra året , säger Niclas Eriksson.

Nöjdare kunder

Fler kunder valde att besöka ett av kedjans varuhus och antalet besökare på hemsidan ökade med 18 procent jämfört med fjolåret.

Samtidigt som antalet besökare var fler steg också betyget på kundnöjdheten.

– Julhandeln var positiv på många sätt, men det här är resultatet som jag är allra mest stolt över, säger Niclas Eriksson. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb under julhandeln och gett våra kunder bättre service och en bättre helhetsupplevelse under den mest hektiska perioden på året och det betyder oerhört mycket för oss som företag och vårt varumärke.

Julhandelns storsäljare
Försäljningen av aktivitetsarmbandet ökade med 349 procent jämfört med motsvarande period förra året. Även trådlösa högtalare var hett eftertraktade.

– Medan aktivitetsarmbandet är en relativt ny produkt på marknaden så har vi sett en ökad efterfrågan på trådlösa högtalare under en längre tid. Behovet har ökat dramatiskt med kundernas tillgång till smartphones, surfplattor och utbudet av strömmad musik och film, säger Niclas Eriksson.

Smarta lurar och spelmaskiner

Annat som stod högt på önskelistorna var mobiltelefoner. Efter några år med surfplattan och konsumtion av data i fokus, har kunderna också ett ökat behov av att kunna producera data, något som gav en tydlig ökning i försäljningen av bärbara datorer.

Lanseringen av nya spelkonsoler och stora speltitlar under året har, som förväntat, lett till en ökad efterfrågan vilket gav en fördubblad försäljning av gamingrelaterade produkter jämfört med 2013.

Elgiganten-fakta

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3 000 anställda och 77 varuhus.

Elgiganten ingår i Elkjøp-koncernen. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093