23948sdkhjf

Ekologiskt rekord för Coop

Förra året blev ett rekordår för Coops ekologiska sortiment. Den ekologiska försäljningsandelen slutade på 7,7 procent. Ökningen blev 40 procent jämfört med 2013, då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent.


– Coops ambition är att ge svenskarna bättre mat för pengarna. Vår höga försäljningsandel visar att Coop fortsatt är ledande inom ekologi och det är vi mycket stolta över. Jag tror framgången beror på vår historia och våra värderingar i kombination med ett medvetet strategiskt arbete för att göra eko mer tillgängligt, där konceptet Veckans Eko nu senast har varit tongivande, säger Louise König , hållbarhetschef på Coop.

Toppkategorin inom eko är barnmat. Därefter kommer ägg, olja och vinäger och frukt och bär. Var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk under 2014Barnmat toppar listan över de livsmedelskategorier som hade högst ekologisk försäljningsandel under helåret 2014. Av tio sålda barnmatsprodukter var tre ekologiska. Coop Järna är den butik som har störst försäljningsandel ekologiska produkter och den ligger på 34 procent.

– De kommande åren vill vi på Coop bidra till en fortsatt ökad ekologisk och hållbar försäljning. Tillsammans med våra medlemmar och leverantörer kan vi verkligen göra skillnad, säger Louise König.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109