23948sdkhjf

Tre spaningar om Google 2015

Michael Wahlgren, vd för Pineberry, ger några spaningar om nya mediekanaler och hur handeln kan dra nytta av de i sin mediestrategi.
40 – 45 miljoner gånger om dagen googlar vi svenskar. Med största sannolikhet kommer sökningarna bara bli fler och detta betyder att Google som trafikkälla kommer bli allt viktigare. Att få med You tube i sin mediestrategi, behärska Google shopping och lyfta annonseringen i telefonerna kommer vara viktiga delar för dig som handlare under 2015.

Här ger jag dig mina spaningar om Google inför nästkommande år och varför du som handlare kan ha nytta av dessa i din mediestrategi.



1. YouTube blir Sveriges största kommersiella Tv-kanal



Vårt linjära Tv-tittande har under senare år minskat dramatiskt och nu är det endast TV4 som ligger före You tube bland de kommersiella Tv-kanalerna. Ser man till åldrarna 16-44 har You tube som kanal redan gått om. I dag når You tube 30 % av de dagliga tittarna i Sverige och på veckobasis är de uppe i 48 %. Om You tube inte blir Sveriges största kommersiella Tv-kanal under 2015 så är det bara en tidsfråga tills det sker.



Då det nu blivit ett skifte mellan det mer traditionella Tv-tittandet och det digitala är det viktigt att som annonsör följa med strömmen och visa upp dig där din målgrupp finns. I dagsläget är annonsering på You tube med Google adwords dessutom ett betydligt billigare alternativ till vad motsvarande räckvidd skulle kosta på linjär-TV. En annan viktig fördel med You tube är att du som annonsör har större möjlighet att rikta in din annonsering mot just din målgrupp – och få svart på vitt hur mycket en kund är värd och om din mediestrategi fungerar eller om den bör justeras.



2. Google shopping expanderar



Sedan november 2013 har vi i Sverige kunnat ta del av Googles tjänst Google shopping som för många e-handlare varit en stor positiv förändring. Skillnaden mellan en vanlig annons och en shoppingannons är att den senare både visas med bild och pris på produkten och enbart syns när man googlar efter en produkt. Alltså syns en shoppingannons inte om någon söker på ”Nike” men syns på ”Nike air max”. Genom dessa annonser kan man säga att Google skapat sin egen variant av en prisjämförelsesajt som Prisjakt eller Pricerunner direkt i sökresultatet på Google och fångar människor som har för avsikt att handla.



I Sverige är Google shopping fortfarande begränsat till vissa typer av produkter och under 2015 är jag övertygad om att Google kommer fortsätta utöka antalet produkter som ingår i Google shopping. Som e-handlare blir det då ännu enklare och viktigare att synas när dina kunder googlar på dina produkter.



3. Annonsering i mobilen blir en självklarhet



En del annonsörer är fortfarande inte medvetna om vilka möjligheter som annonsering i mobilen innebär. Detta är något jag absolut tror kommer förändras. Inte bara för att allt mer trafik kommer från mobiler och surfplattor (trafiken till svenska sajter är redan uppe i 40 % och för många e-handlare som riktar sig till konsumenter är siffran över 60 %) utan även för att konsumentens beteendemönster förändras. Dessutom kommer det komma fram mer rättvisande sätt att mäta värdet på mobilannonsering och att man då som annonsör enklare upptäcker att det är lönsamt. Vi har exempelvis idag flera kunder inom e-handel där deras annonsering på Google adwords i mobilen är ännu mer lönsam än motsvarande annonsering på dator.



Dessa tre spaningar tror jag blir viktiga för dig nästa år, men självklart kommer vi mötas av fler spännande nyheter under 2015. Det är därför alltid bra att vara uppdaterad om vad som sker inom världen av sökmotormarknadsföring. Då ökar du dina möjligheter att få nya kunder och bättre lönsamhet.



Michael Wahlgren arbetar sedan 10 år med sökmotormarknadsföring och är VD och grundare på SEO-byrån Pineberry. Michael har även skrivit SEO-boken Guldläge på nätet.




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062