23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nöt drev Icas ekologiska ökning

Ica Sveriges försäljning av ekologiska varor ökade med 55 procent under 2014. Nötkött är den ekologiska vara som ökade mest. Ekologiska storsäljare är bananer, mellanmjölk, naturell yoghurt och ägg.

Det ekologiska nötköttet ökade med 69 procent (nötfärs inkluderat). Det totala försäljningsvärdet för Ica Sveriges ekologiska sortiment landade på 3,7 miljarder kronor 2014. Största delen av försäljningen utgörs av de ekologiska mejerivarorna vars omsättning ligger på omkring en miljard per helår.

– Efterfrågan på ekologiska varor växer stadigt och för oss är det viktigt att fortsätta utveckla sortimentet för att hjälpa kunderna att göra hållbara val. Förra året breddade vi vårt ekologiska sortiment med flera nyheter inom bland annat frukt och grönt. 2015 inleder vi med att lansera mängder av ekologiska nyheter i mejerihyllan, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.046