Livsmedelsförsäljningen på nätet 2014, landade på 41 procent för helåret. Motsvarande siffra för middagslösningar var 25 procent och för lösplock 63 procent.
– Livsmedelsförsäljningen på nätet avslutade året med fina tillväxttal. Under fjärde kvartalet ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 52 procent, det högsta värdet hittills under 2014. Den starka helårsutvecklingen på 41 procent tyder på ett fortsatt starkt intresse hos konsumenterna som börjar bli allt mer vana och bekväma med att handla sina livsmedel online, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Han tror på goda tider inför 2015
– Utsikterna för 2015 är goda. Den ökade mognaden hos både konsumenter och företag, den tekniska utvecklingen och nya leveransmöjligheter tyder på att vi kommer att se en stark utveckling även nästa år.
Rapporten är en samverkan mellan Svensk Digital Handel och HUI Research som sköter insamling och kvalitetssäkring av data.