Rapporten presenterades av BAS-veteranerna
Nils Tunebjeroch
Torbjörn Nordkvist, som kunde berätta att alla företag inom handeln i dag har nya strategier högst upp på agendan. Det är dags att få butik och teknik att fungera ihop.
Handel är inte längre bara ett sätt att distribuera och sälja varor. Tjänsteinnehållet ökar och nu handlar det om att bygga lojalitet hos kunderna så att de följer varumärket in på nya områden.
Att locka in kunderna i butikerna är inte ett självklart mål i dag.
– I USA har trafiken i butikerna minskat med 55 procent på några år, men ändå rullar handeln på. Det är mest äldre som går till butik, medan ungdomar söker sig till nya kanaler för både försäljning och marknadsföring, säger Nils Tunebjer.
Rapportens titel Connect & collaborate syftar på alla de nya samarbeten mellan olika aktörer. Retailföretag, fastighetsägare, konstnärer, konsumenter, teknikleverantörer bildar nya konstellationer som tillsammans utvecklar och vidareutvecklar produkter och tjänster.
Torbjörn Nordkvist talar om en "ny kommersiell matchning mellan efterfrågan och utbud."
Med det menar han att konsumenten har allt större påverkan och makt, och produkterna blir allt mer individuellt anpassade.