23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

De satsar på lek

– Jag tror det är starka varumärken som är viktiga för leksaksbranschen framöver. Det säger Björn Öström på nystartade Hobbytoys.

Leksakshandeln jobbar i motvind. Årets viktigaste försäljningsmånad, december, backade försäljningen med 4,5 procent enligt HUI:s detaljhandelsindex. Också sett till helåret gick försäljningen också ned, med 1,4 procent.

Men det avskräcker inte

Björn Öström

.

Tillsammans med sin tidigare kollega från Magtoys,

Hans Ekholm

, vågar de båda satsa: tillsammans har de startat leksaksleverantören Hobbytoys Scandinavia.

Grossistföretaget föddes i samband med att Micki leksaker i somras köpte Magtoys av Magnus Stuart, som ägt företaget sedan 1980. Då avknoppades segmentet hobby som nu Hobbytoys tar hand om.

Inte bara pekfingret

– Vi har vårt lager i Icas gamla hub i Järna. Så vi har gott om utrymme att växa i, säger Björn Öström med tillförsikt.

Förutom starka varumärken är det också annat som behövs av den leverantör som ska vara framgångsrik i leksaksbranschen, tror Björn Öström:

– Men måste vara flexibel och hänga med när branschen ändrar sig.

Att barn allt längre ner i åldrarna slutar leka traditionellt och istället övergår till skärmens värld kommenterar Björn Öström så här.:

– Jag tror på leksaksbranschen. Det vore ju fruktansvärt om barn inte skulle kunna få leka med händerna längre, utan bara med pekfingret.

Denna text ersätter tidigare publicerad text i ämnet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047