23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Cloetta kör lösvikt

Ökad försäljning, förbättrat rörelseresultat och mycket starkt kassaflöde: Cloettas vd och koncernchef Bengt Baron summerar ett bra kvartal för konfektyrföretaget.

Försäljningen ökade eller var oförändrad på företagets flesta marknader under fjärde kvartalet, oktober-december. I Danmark och Finland gick försäljningen särskilt bra. Men i Italien tänker ledningen drar ner på personal på grund av försäljningsminskning och svag marknad.

Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 9,6 procent till 1 597 (1 441) miljoner kronor.

Rörelseresultatet under samma period uppgick till 262 (175) miljoner kronor.

Den omstrukturering som påbörjades 2012 är i stort sett genomförd.

Cloetta använder lösviktsförsäljning av godis och natursnacks som en murbräcka i sin tillväxtstrategi. Före påsk ska konceptet finnas i landets 700 Coopbutiker.

Nettoomsättning för helåret landade på 5 313 (4 893).

Rörelseresultat för helåret var 577 (418) miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03