Under fjärde kvartalet förbättrade Björn Borg både omsättning och lönsamhet.
Koncernens nettoomsättning ökade med 36 procent. Motsvarande ökning exklusive valuteffekter var 29 procent.
Korresponderande siffror för helåret landade på 9 procent respektive 6 procent.
Bland de större marknaderna visade Belgien och Finland god tillväxt under året, medan Holland, Sverige, Norge och Danmark visade en tillbakagång. Bland Björn Borgs mindre marknader hade England goda tillväxtsiffror.
Bra fart i e-handelnResultatet drevs av god tillväxt i egen e-handel och stark omgåendeförsäljning på egna marknader Sverige och Finland, skriver
i en kommentar.
Under hösten färdigställdes Björn Borgs nya affärsplan som ställer tre områden i centrum: ökat fokus på sportmode, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa.
Butiker, återförsäljare och e-handelBjörn Borg-koncernen äger och driver totalt 18 butiker och factory outlet-butiker i Sverige, Finland och England, med försäljning av underkläder, kompletterande produkter, sportkläder och övriga licensprodukter. Därutöver driver Björn Borg e-handel på den egna sajten.
Under det fjärde kvartalet öppnades en tredje butik i Helsingfors
i Finland. Den norska distributören öppnade två nya butiker i Oslo. I slutet av förra året uppgick därmed det totala antalet Björn Borg-butiker till 41 (38), varav alltså 18 (17) egna.
BJÖRN BORG I SIFFRORKvartal 4, oktober-december 2014
Nettoomsättning: 135,3 (99,3) miljoner kronor
Rörelseresultat: 3,6 (–12,5) miljoner kronor
Helår, januari-decemberNettoomsättning: 538,8 (496,0) miljoner kronor
Rörelseresultat: 56,0 (21,2) miljoner kronor