– Februari är visserligen årets minsta försäljningsmånad men vi kan ändå glädja oss åt starka siffror. Många gånger kan februariökningar tyda på för stora vinterlager men i år tror jag uppgången mer beror på att vi redan fått vårkänslor, säger
Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Färska siffror från Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning på 3,4 procent.
Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade under februari månad med 7,4 procent jämfört med samma månad förra året.
– Internethandeln fortsätter att öka. Tillväxten i februari landade på 7,4 procent, vilket är betydligt starkare än årstakten 2014, säger Mikael Sandström och fortsätter:
– Även mars kan bli bra om vi får en tidig vår. Vad som dock talar emot en försäljningsökning är att mars bara har fyra lördagar mot fjolårets fem vilket gör det lite besvärligare.
FebruariAckumulerat 2015