Clas Ohlsons ledning förmedlar att planerna för verksamhetsåret 2015/16 ligger fast. Planen är att etablera 10-15 nya butiker. Planerna på ytterligare butiker i Gulfregionen och Storbritannien ligger fast och sökandet efter det rätta läget för den första tyska Clas Ohlson butiken pågår, skriver vd i en kommentar till niomånadersrapporten.
Under verksamhetsårets första nio månader, perioden maj 2014 till januari 2015 ökade försäljningen med 8 procent, till 5 831 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 6 procent till 350 miljoner kronor.
Företaget betecknar det tredje kvartalet, perioden november - januari som mycket framgångsrikt:
Trots att den milda vintern har påverkat efterfrågan på vinterrelaterade produkter negativt, ökade försäljningen i tredje kvartalet med 6 procent till 2 375 miljoner kronor. Försäljningen utanför Norden växte med hela 24 procent i svenska kronor, skriver de i ett pressmeddelande.
Clas Ohlson skriver också att tredje kvartalet 2015/16 visade det bästa (kvartals)resultatet i bolagets historia. Rörelseresultatet ökade med 6 procent till 350 miljoner kronor i kvartalet.
Även februari, efter rapporttiden slut var framgångsrik, Då ökade försäljningen med 9 procent jämfört med samma månad förra året.