23948sdkhjf

Svensk start-up med kundomdömen på nätet

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Publika kundomdömen i nätbutiker blir allt vanligare och mer efterfrågat. Nu satsar ett nytt svenskt start-up-företag på ett system för pålitliga nätbetyg.

Konsumenterna efterfrågar allt oftare omdömen från andra kunder innan man tar köpbeslut. En nyligen publicerad artikel i tidskiften Forbes visar att nio av tio konsumenter litar på kundomdömen online i lika stor utsträckning som en personlig rekommendation.

Men hos e-handelsföretagen kan det samtidigt finnas en oro för negativa omdömen. Men, konstaterar nystartade svenska Storebadge, kan kritik, tagen på rätt sätt, vara av stort värde:

– Negativa omdömen inbjuder också till ett utmärkt tillfälle att öppet visa andra kunder att företaget tar kritik på allvar. En bra hantering av en negativ situation är ofta mer värdefullt än tio bra betyg/omdömen. Alla vet ju att det kan bli fel ibland, säger Pål Burman , expert på kundkommunikation, som är med i Storebadgeprojektet.

Växande industri

Omdömen online är en het bransch bland e-handelsföretag och konsumenter. I Europa har det danska företaget Trustpilot (grundat 2007) haft framgång på riskkapitalmarknaden med investeringar på över 40 miljoner dollar de senaste fyra åren.

Det USA-baserade originalet Resellerratings.com (grundat 1998) såldes för 32 miljoner dollar till Answers, som en annan indikation på de förväntningar marknaden har på branschen, där aktörerna ännu är få.

Trovärdiga omdömen allt viktigare

Men vem ska kunden lita på på nätet? På internet finns gott om platser där vem som helst kan uttala sig, och som konsument är det inte alltid lätt att veta om uppgifter är riktiga eller vem källan egentligen är. Det gör det svårare för konsumenter att värdera denna information inför ett köpbeslut. I Kina är problemet så omfattade att man nyligen lagstiftat mot falska omdömen som vilseleder konsumenter.

Och för företagen är det en utmaning att hantera det flöde av uttalanden från kunder som publiceras i olika forum. Storebadge bedömer att det i Europa saknas riktig konkurrens på området.

Pålitliga omdömen

Storebadges affärsidé är en tjänst för kundomdömen. Tjänsten finns för användning i Sverige, Finland och Storbritannien från lanseringens början.

– Alla omdömen bygger på riktiga köp, företagen tillåts inte ändra på innehållet eller betygen. Vi har tydliga och strikta regler runt just detta, säger en av grundarna Johan Frykendahl .

Drar igång direkt

– Mycket har hänt sedan vi etablerade Trygg e-handel. Branschen har mognat - med det också både konsumenternas och branschens behov. Europeiska e-handelsföretag blir allt mer beroende av export, att etablera sig utanför sin hemmamarknad kräver att man vinner konsumentens förtroende. Tittar man på hur det ser ut i Sverige är trygghet fortfarande den avgörande faktorn för att konsumenter skall fullfölja ett köp, säger Bo Lindell och hänvisar till e-barometern 2014 som ges ut av Postnord.

Bo Lindell är tidigare vd för branschorganisationen Svensk digital handel och sitter med i Storebadges advisory board.

Bagerikassen har testat

Sedan början av 2015 har ett antal utvalda svenska och europeiska företag fått testa och utvärdera Storebadge. Sajten har redan en katalog med tusentals nätbutiker där konsumenter som handlat kan gå in och skriva recensioner. Totalt har ett hundratal omdömen kommit in trots att sajten inte lanserats officiellt.

– Vi har under en period testat och utvärderat Storebadge och det har visat sig vara ett mycket effektivt verktyg för att mäta kundnöjdhet på ett snyggt och smidigt sätt, säger Leo Gilliland , vd och grundare av Bagerikassen.se.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Arkiv

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.147