23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökat resultat för RNB

RNB, Retail and Brands, positiva trend med vinstförbättringar fortsätter och rörelseresultatet ökade rejält andra kvartalet.

För andra kvartalet 2014/15 redovisar RNB ett positivt rörelseresultat om 17 miljoner kronor, en förbättring med hela 15 miljoner kronor jämfört med föregående år.

Andra kvartalet 2014/2015 är bolagets fjärde kvartal i följd med bättre försäljning än marknaden. Försäljningsökningen under kvartalet för de tre koncepten uppgick till mellan 14 och 18 procent.

Polarn och Pyret tar marknadsandelar i Sverige och verksamheterna i Norge och Holland är också på rätt väg.

Även Brothers tar marknadsandelar. Affärsområdet Departements&Stores går också bra. Visserligen minskade trafiken på NK något, men det kompenseras av högre snittköp och bättre avslutsfrekvens.

Rnb:s vd

Magnus Håkansson

skriver i en kommentar att attraktiva kollektioner och effektiva kampanjer ligger bakom det förbättrade resultatet.

Han framhåller också att det förbättrade rörelseresultatet ger utrymme att vidareutveckla e-handeln och att förstärka serviceinnehåll och digital kommunikation.

Han flaggar dock för att dollarförstärkningen kommer att påverka bruttomarginalerna negativt senare i år, men att man kommer att parera detta med valutasäkringar.

Rnb har satt upp ett långsiktigt mål om fem procents rörelsemarginal för hela koncernen. För senaste rullande 12-månadersperioden ligger marginalen på 1,5 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01