Regeringen höjer arbetsgivaravgiften för unga
Nu står det klart att arbetsgivaravgiften för unga höjs i två steg. Svensk Handel beklagar att det sker utan att konsekvenserna av en höjning utretts.
- Höjda arbetsgivaravgifter kommer att bromsa handelns fart som jobbskapare åt Sveriges unga. Vill vi skapa fler jobb åt unga ska vi inte göra det dyrare att anställa dem, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.
Hon framhåller att regeringen bara har tittat på hur sänkningen av arbetsgivaravgiften för ungdomar har påverkat deras sysselsättning under perioden 2006-2010. De åren präglades starkt av finanskrisen. Dessutom sänktes arbetsgivaravgiften i två steg, 2007 och 2009, vilket innebär att den ena sänkningen ligger väldigt sent i den period som regeringen har tittat på.
Enligt SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik ökade antalet sysselsatta personer i åldern 16-26 år med 93 000 personer i Sverige under åren 2006-2014 och ökningen i detaljhandeln under samma period uppgick till 16 000 personer. De stora effekterna uppstod efter finanskrisen, åren 2011-2014, skriver Svensk Handel på sin hemsida.
Kampanjen Handelns Löfte som Svensk Handel driver sedan några veckor tillbaka fortsätter trots regeringens besked.