Arlandas nya shoppinggata invigd
1 april invigdes den nya shoppinggatan på Stockholm Arlanda Airport. Butikerna ligger i den nya delen av Terminal 5. Timebox, Swarovski och Sun Catcher är några av de nya butikerna.
Sedan tidigare är bland andra Superdry, Bath & Bodyworks, Polo Ralph Lauren och Hugo Boss etablerade på shoppinggatan, i tillägg till Victoria´s Secret och Michael Kors som också finns på Terminal 5.
- Vi vill skapa en marknadsplats med starka och exklusiva varumärken som ger resenärerna en unik shoppingupplevelse, bland annat genom att erbjuda produkter som inte är tillgängliga på så många andra platser i Sverige. Den nya shoppinggatan på Arlanda är ett exempel på hur vi hela tiden utvecklar flygplatsens utbud inom shopping, mat och dryck för att möta efterfrågan från våra resenärer, säger Magnus Ros , Director Commercial Services på Swedavia i ett pressmeddelande.
På Arlanda finns ambitionen att bli Skandinaviens ledande flygplats. Resenärstillväxten är stark, sedan 2010 har resenärerna blivit över 30 procent fler. Terminalerna byggs nu ut med ny och större säkerhetskontroll, ny bagagehantering och mer utrymme för butiker, restauranger och nya upplevelser. Terminal 5 ska enligt planerna byggas ut med en ny pir, utformad för att kunna ta emot större flygplansmodeller som till exempel Airbus A380.
- Vårt fokus ligger på att underlätta resandet för resenären och att göra vistelsen på flygplatsen så attraktiv och angenäm som möjligt. En smidigare resa handlar om att förenkla bytet mellan inrikes- och utrikesterminalerna och om möjligheter att checka in på platser som på parkeringar och tågstationer. Och den kommersiella utvecklingen av butiker och restauranger är minst lika viktig. Arlanda ska vara flygplatsen man ser fram emot att besöka, säger Kjell-Åke Westin , flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport i pressmeddelandet.