Vågen av köpsugna kryssningsresenärer växer
En stor våg av kryssningsresenärer väntas till Stockholm i sommar. Totalt handlar det om en halv miljon kunder som förväntas spendera en halv miljard kronor. Men är handeln redo för anstormningen?
– Handlarna måste bli duktigare på att identifiera kryssningsresenärerna för de är väldigt köpstarka. Det är otroligt viktigt att veta vad det är för turist man har att göra med. Vissa handlare samarbetar med destinationsorganisationer men långt ifrån alla. Butikerna borde engagera sig mer och vi jobbar stenhårt med den biten, säger hon.
Ett problem med kryssningsresenärerna är att de har ont om tid men många städer försöker verka för att kryssningen ska börja och sluta i den egna staden. Då har resenärerna mer tid för shopping.
– De har ofta bara två till tre timmar på sig och som regel kommer de med en förbeställd buss från båten. I Stockholm hamnar de ofta på NK eller i Biblioteksstan och i Göteborg blir det Avenyn och Nordstan, säger hon.
En av satsningarna inom ramen för Stockholm Cruise Network är att få fler fartyg som byter passagerare i Stockholm, så kallade turnaround.
– I år ser vi en ökning av antalet turnarounds, från 42 i fjol till 51 i år. Dessa passagerare är extra viktiga då de stannar i regionen flera dagar, säger Thomas Andersson , vd Stockholm Visitors Board.
Vad köper en typisk kryssningsresenär i Sverige?
– En kryssningsresenär har gott om pengar och köper gärna mode och design. När det gäller livsmedel så är kryssningsresenärerna intresserade av det som är typiskt svenskt. Löjrom, hjortronsylt och allt som är lokalt producerat är extra populärt, säger Elisabeth Elmsäter.
Utländska turister är en starkt växande kundgrupp och sedan 1995 har det handlandet ökat med 237 procent. Regeringen har satsat 70 miljoner kronor extra på marknadsföringen av Sverige utomlands, för att öka turismen. Svensk Handel beräkna att utländska turister kan komma att omsätta 60 miljarder kronor i Sverige år 2020.