Nu ska omnikanal bli lönsamt
Mjukvaruföretaget JDA och Sverige-baserade Centiro, som är specialister på molnbaserade lösningar, ingår ett globalt partneravtal för att hjälpa företag få lönsamhet i sina omnikanal-lösningar
Den globala logistikjätten JDA Software Group, Inc. och Borås-baserade företaget Centiro, leverantör av molnbaserade system för transportoptimering, ingår ett globalt samarbetsavtal.
Avtalet innebär att företagen tillsammans levererar supply chain management-lösningar för detaljhandeln. JDAs avancerade logistiklösningar ska kompletteras med Centiros lösningar för hantering av pakettransporter.
Tanken är att detta ska skapa nya möjligheter för detaljhandlare att utveckla lönsamheten i sina, ur ett planerings- och genomförandeperspektiv, allt mer avancerade omnikanal-satsningar.
Centiro och JDA skriver i ett gemensamt pressmeddelande att omnikanal-utvecklingen inom detaljhandeln sätter press på hur detaljhandlare hanterar sin försörjningskedja och att dagens konsumenter kräver att inköpsprocessen ska gå snabbt och att de ska få bestämma när och hur de tar emot sina varor, samt hur de vill returnera dem.
Enligt Retail Week:s undersökning The Consumer 2014) skulle nästan hälften av alla konsumenter undvika att handla online av företag som inte erbjuder tillräckligt flexibla leveransalternativ Inköpssätt och returhantering blir uppenbarligen allt viktigare faktorer för detaljister över hela världen.
- Vi ser verkligen fram emot partnerskapet med JDA, säger Niklas Hedin , vd för Centiro i pressmeddelandet och fortsätter:
- Detta kommer bidra till att våra transportadministrationslösningar når en bredare global marknad. Traditionella SCM-system har enbart fokuserat på att optimera ett definierat antal produkter via ett bestämt antal leveransställen. Idag kräver kunderna att butiker ska kunna leverera alla typer av varor till fler platser, samtidigt som de ska kunna hantera ett ökat antal returer. Vårt partnerskap med JDA kommer bidra till att butikerna kan möta kundernas krav gällande inköp och returer.
Samarbetet mellan Centiro och JDA kommer göra det möjligt för detaljister att låta sina kunder handla varifrån som helst och när som helst, och dessutom med returneringsprocesser som är snabba, smidiga och pålitliga. Genom att på ett smart sätt erbjuda konsumenterna en lösning för hela köp- och leveransprocessen kommer detaljister att kunna öka kundlojaliteten och lönsamheten.
- Konsumenter är inte längre beredda att vänta på en leverans i flera dagar eller att tvingas åka till en fysisk butik för att hämta ut sina varor, säger Johan Reventberg , vd för JDA i norra Europa. Dagens detaljhandlare måste kunna agera i realtid för att hantera en beställning inom timmar eller till och med minuter. För att säkerställa detta måste de ha full kontroll över lagerhantering och konsumentens inköpsbehov, samt se till att dessa faktorer stöds av effektiva leveransprocesser. På JDA letar vi ständigt efter förstklassiga leverantörer, med vilka vi kan samarbeta och Centiros system bidrar till att vi tillsammans kan leverera en unik omnikanal-lösning till våra kunder.