23948sdkhjf

Nätköp via mobil ökar

Nu sker 27 procent av världens nätköp via mobila enheter och betalsummorna via surfplattor är nu högre än via datorer. Det visar en ny rapport från betallösningsföretaget Adyen.
Adyen är ett globalt teknikföretag inom betallösningar. Adyen publicerar en kvartalsvis återkommande rapport kallad Mobile Payments Index (MPI) som mäter andelen mobila betalningar i de transaktioner över nätet som görs hos Adyens omfattande kundbas.

Den senaste rapporten visar att betalningar via mobila enheter blir allt vanligare: under årets första kvartal i år uppgick andelen till 27,2 procent. Det kan jämföras med 25,8 procent sista kvartalet i fjol. Andelen köp via mobila enheter under årets första kvartal ökade med hela 39 procent jämfört med samma period föregående år.

För första gången sedan juni 2013, då Adyen började publicera Mobile Payments Index, har det genomsnittliga ordervärdet (ATV) av digitala varor köpta via surfplattor gått om motsvarande värde för köp via datorer.

Stark tillväxt i USA – men Storbritannien toppar listan
Den amerikanska marknaden hade under första kvartalet en stark tillväxt där hela 26,7 procent av nätköpen gjordes via mobila enheter, en ökning med nästan fem procentenheter sett över det senaste halvåret. Tillväxttakten är högre än i Europa där ökningen var två procentenheter. Samtidigt är Europa den ledande regionen på området, med 28,6 procent av alla nätköp gjorda via mobila enheter. Asien har för första gången tagit sig över 20 procent för mobila betalningar på nätet.

Storbritannien är det land med störst andel betalningar via mobila enheter; hela 44,4 procent under årets första kvartal. Det är en ökning från 36,9 procent samma period föregående år. Smarta mobiler stod för 66 procent av betalningarna över mobila enheter jämfört med 64,9 procent under första kvartalet 2014.

Störst ordervärde via surfplattor
Rapporten visar att det genomsnittliga ordervärdet för digitala varor har ökat på alla plattformar det senaste året. Digitala köp ökade med 28 respektive 30 procent för datorer och surfplattor. Den största ökningen skedde hos mobila enheter där det genomsnittliga ordervärdet steg med 37 procent till 203kr. Smarta telefoner visar snabbast tillväxt men surfplattor hade under första kvartalet ett högre genomsnittligt ordervärde än datorer: 310kr jämfört med 290kr.

Smarta mobiler allt vanligare för nätköp
Det genomsnittliga ordervärdet för smarta mobiler är förvisso lägre än för surfplattor, men sett till köpvolymen har gapet mellan dessa enheter blivit allt större. I mars 2014 stod smarta mobiler för 10,9 procent av alla köp över nätet, jämfört med 9,3 procent för surfplattor. I mars 2015 var motsvarande siffror 16 procent för smarta mobiler och 11,5 procent för surfplattor. Det innebär att gapet mellan de två sorters enheterna har ökat med nästan 300 procent. Under samma period sjönk antalet köp via datorer från 79,8 till 72,5 procent.

- Det är möjligt att marknaden är mättad vad gäller surfplattor. Men tack vare återförsäljare och företag som fokuserar på att optimera betalprocessen, handlar konsumenterna för allt större summor i takt med att de blir allt bekvämare med att använda dessa enheter för att betala på nätet, säger Jussi Lindberg , ansvarig för affärsutveckling på Adyen i Norden och Baltikum.

Han säger att det har skett en omvälvande förändring i hur och var människor spenderar pengar och att alla mobila kanaler under det senaste året har uppvisat en imponerande ökning.

En intervju med Jussi Lindberg på Adyen finns i Dagens Handel 6 2015 som landar i brevlådorna onsdag-fredag denna vecka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078