23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EMV-varorna allt vanligare

Andelen egna märkesvaror växer till 34 procent år 2025. Det förutspår en ny rapport, som här ser nya möjligheter för svenska livsmedelsföretag.

EMV-produkter kommer fortsätta öka och stå för mer än en tredjedel av den svenska livsmedelsmarknaden om tio år, bedömer konsultbolaget Macklean i en rapport som kom i veckan. Rapporten har Livsmedelsföretagens perspektiv och beskriver emv-ökningen som en stor utmaning.

Men en utamning med möjligheter: trots att det sällan framställs så, kan EMV vara en viktig affärsmöjlighet för livsmedelsindustrin. När EMV fortsätter att ta marknadsandelar kan de producenter som antar utmaningen och anpassar sig till de delvis nya marknadsförutsättningarna ha mycket att vinna, anser rapportförfattaren

Stephan Borgström

.

Samtidigt konstaterar han att ”alltför få livsmedelsleverantörer hittills lyckats profitera på de möjligheter som EMV erbjuder.

Rapporten identifierar tre starka trender inom EMV:

Andelen EMV ökar från dagens 25 procent och väntas ligga på 34 procent år 2025

EMV växer snabbare i färskvarukategorierna

EMV fortsätter att differentieras genom fortsatt innovation och produktutveckling

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078