Servicebutikerna satsar på turister
Nu tar Pressbyrån och 7-Elevens Stockholmsbutiker sikte på turisterna med en riktad produkt.
Satsningen är ett samarbete med Stockholm Info, privat Stockholmsaktör som driver turistinformationer i Gallerian, på Centralstationer och på Västerlånggatan, och Red Sightseeing.
– Våra butiker ligger där turisterna rör sig. Inte minst utländska turister har blivit en mer och mer intressant målgrupp för oss och vi vill utveckla vår service för dem, säger Sofie Sjöqvist , kategorichef på Reitan Convenience Sweden.
Allt fler besöker Stockholm
Sedan tidigare finns SJ och SL biljetter och turistkort att köpa hos Pressbyrån och 7-Eleven.
Förra året ökade antalet turistnätter i Stockholm med mer än 7 procent och landade på närmare 12 miljoner.
– Stockholm hade rekordmånga utländska besökare i fjol, särskilt från länder utanför Europa, som Kina, Indien och Usa. De kommer in iv åra butiker vi vill ha ett utbud som är utformat för dem, säger Sofie Sjöqvist.