23948sdkhjf

Ökad konkurrens om betaltjänster

– Ingen annan leverantör kan leverera motsvarande helhetslösning för betalningar i ett paketerat erbjudande. Det säger Johan Tjärnberg, vd för betalkoncernen Bambora som på torsdagsmorgonen lanserat en ny paketlösning för betaltjänster för mindre retailers.
Den nya lösningen är framför allt avsedd för mindre kedjor och fristående butiker, som går in och anmäler sig som Bambora kund direkt på nätet. Johan Tjärnberg lovar att kortterminaler och kringutrustning därefter kommer på plats inom en till två dagar.

– Det är en enorm skillnad, jämfört med om handlaren gör det på vanligt vis. Att få fram ett avtal med banken, ett med terminalleveantör, ett med bredbandsleverantören – det kan annars ta handlaren flera veckor, säger Johan Tjärnberg.

En istället för flera

För det vanliga är att en retailern måste jonglera med en mängd olika leverantörer för att få till en fungerande betalningsstruktur. Till detta kan komma separata leverantörer av betaltjänster för e-handel och andra mobiltjänster. När dessutom prissättningen ofta är snårig och svåröverblickbar, blir hela sammantaget en komplext och tidskrävande.

– Vi erbjuder en lösning där man istället för fyra, fem olika leverantörer kombinerar de här tjänsterna. Retailern behöver bara jobba med en enda leverantör, ett telefonnummer till kundtjänsten och en enkelprissättning, säger Johan Tjärnberg och tillägger:

– Eftersom vi kan paketera ihop allt kommer vi också att ha en prisfördel.

Riskkapitalägt

Bambora ägs av riskkapitalfonden Nordic capital. Inom ramen för Bambora finns flera företag. Ett av de centrala är Euroline, tidigare Seb inlösenverksamhet, som förvärvades för ett år sedan. Efter detta har ytterligare fem bolag, till exempel Samport, införlivats med koncernen som precis fått namnet Bambora.

– Bambora är något av det största som hänt i svensk betalhistoria. Totalt handlare det om 3 miljarder i investeringar, säger Johan Tjärnberg.

"Växer kraftigt"

Bambora, och de bolag som ingår i gruppen, har totalt 50 000 kunder i Norden – en bred palett från de stora kedjorna till blomsterbutiken på hörnan. Hälften av kunderna är renodlade e-tailers. Espresso house är en av kunderna. På kort tid, tio månader, har kafékedjan länkat om 12 procent av sina kunders köp till appen.

Förra året omsatte Bambora en miljard. Johan Tjärnberg som är mycket övertygad om att det hela kommer att bli en framgångshistria:

– Vi växer kraftigt så vi kommer alla gånger att slå den siffran i år.

Bambora-fakta

Betalkoncernen Bamboras affärsidé är en så kallad one-stop-lösning för att ta betalt i butik, i fysisk butik och på nätet. Här finns också utbyggda varianter för att bygga på den mobila kanalen, med betalningar, appar, kundlojalitet och marknadsföring.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094