23948sdkhjf

Sibas väg till vinst

På Scandinavian e-buissness camp, SEBC, i Göteborg som avslutas i dag, fredag, har Sibas nya vd Susanne Ehnbåge just berättat om bolagets väg från förlust till vinst.
Arbetet startade i ett läge då förlusterna hade ökat allt snabbare under flera år, och pressen skrev om att företaget skulle bli nästa offer för den hårda prispressen i branschen som redan knäckt On-Off och Expert. 2012 var läget allvarligt.

– Vi var tvungna att dra upp huvudet ur sanden, sluta skylla på omvärldsförändringar och ändra oss själva, säger Susanne Ehnbåge , Sibas vd.

Fem problemområden identifierades. Pris, sortiment , kundfokus, logistik och intern organisation, allt var under all kritik.

En plan lades upp och hela personalen informerades ärligt om läget och om vad som skulle behöva göras. Susanne Ehnbåge förklarar att allt måste gå snabbt, för att varje medarbetare skulle förstå sin egen roll i förändringen och att alla skulle känna att förändringarna var meningsfulla och skulle leda till något bättre.

– Entusiasm smittar, och vi i ledningen måste visa att vi hade en klar och genomförbar plan, säger hon.

De hade identifierat de största bristerna som att företaget inte kände sina kunder och att prisbilden var otydlig. Nu skulle samma pris gälla för alla kanaler, och i alla butiker.

– Att inte känna kunden har många negativa effekter, bland annat hade man gigantiska reklamkostnader. TV-reklam riktad till alla är dyrt och ineffektivt, säger hon.

Ett bättre kundfokus har däremot många positiva effekter - man riktar sig med rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle, och konverteringsgraden i både butik och näthandel ökar.

– Det var också väldigt skönt för både kunder och säljare att slippa prisdiskussioner, eftersom vi nu har ett pris som gäller för alla kanaler, säger hon och avslöjar att man i dag prisjusterar med mycket täta intervaller, men att samma priser gäller över hela linjen.

Resultatet har efter 6 förlustår vänt och senaste bokslut visade en vinst på 41 miljoner kronor.

I lördags hade 80 medier uppgiften att Siba går till börsen.

Susanne Ehnbåge förklarar att detta är en ägarfråga, som hon inte kan kommentera, men hon lovade samtidigt att ägarna, familjen Bengtsson, skulle ge mer information i frågan, något som fick dagens moderator, Carin Hjulström att dra slutsatsen att en börsintroduktion är förestående.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073