Premiär för ny butikskedja
Det är Kitch’n, som är Norges största butikskedja för köksutrustning och köksredskap, som nu drar igång sitt intåg på den svenska marknaden. Första butiken öppnar i Jakobsbergs centrum i september. Därefter planerar Kitch’n att öppna ytterligare sex butiker i Sverige under detta år, i Stockholm och Malmö.
– Vi ser en stor potential i den svenska marknaden som har mycket färre aktörer än den starkt konkurrensutsatta norska marknaden. Här ser vi att vi kan fylla ett behov av kvalitetsprodukter till bra pris, säger Cato Helmersen, etablerings- och utvecklingschef på Kitch’n butikkdrift AS.
Kedjan har femdubblat omsättningen de senaste sex åren och 2015 förväntas omsättningen landa på totalt 750 miljoner norska kronor. Företaget planerar öppna ytterligare sex butiker i Norge och kommer att ha fler än 110 butiker i Norge innan årets slut.
– Kitch’n är en helt ny aktör inom köksutrustning som blir ett välkommet komplement till vårt övriga butiksutbud i Jakobsbergs centrum. Vi har länge saknat en butikskedja med tydlig köksprofil i Sverige och tror mycket på Kitch’ns butiksformat, säger Magnus Åkesson, regionchef på Citycon, som äger och förvaltar Jakobsbergs centrum.