Kommunikationsbyrån Hallvarsson och Halvarsson granskar varje år årsredovisningarna för hundra av börsens största bolag.
Separata hållbarhetsredovisningar är fortfarande vanliga bland storföretagen, men den starka trenden är att integrera hållbarhet och finansiell redovisning och gärna presentera hållbarhetsmål och finansiella mål i hårda siffror, sida vid sida.
Nu presenterar 23 procent av storbolagen hållbarheten i årsredovisningarna på ett integrerat sätt, vilket är en trefaldig ökning sedan i fjol.
– En effekt blir att bolagen bättre redovisar vilken nytta de gör i samhället. Traditionellt har bolagen lagt störst fokus på att berätta vilka värden de skapar för sina aktieägare och kanske för kunderna men vi ser nu att de blir bättre på att med hårda siffror beskriva värdeskapande för fler, exempelvis anställda, länder de verkar i eller för miljön, säger
Anita Lindberg, konsult specialiserad på hållbarhetsfrågor.
Vd talar csrHållbarhetstemat går igen i årsredovisningarna också på andra sätt.
Mer än hälften av börsbolagstopparna nämner csr (corporate social responsibility), hållbarhet eller miljö i sina vd-ord. Även begreppet förtroende ökar i betydelse och nämns i 30 procent av vd-orden, vilket är nästan en fördubbling från i fjol.
En annan tendens är att fler bolag låter en revisor granska hållbarhetsredovisningen. Bland storbolagen i studien gör en fjärdedel på detta vis.
– Även det är ett tecken på att hållbarhetssiffror och –mål håller på att få samma dignitet som det finansiella. Nästa steg är att revisionen av hållbarhetssiffror och finansiella data integreras, något vi redan ser exempel på, säger Anita Lindberg.