Rekordår för optikkedjan
Kedjan gjorde det igen. Ledningen använder ordet ”rekordår”, med en försäljningstillväxt på 14 procent och en kraftigt ökad vinst. Nu är det dags att gasa på.
Förra årets försäljningsökningar ska ses i ljuset av optikmarknadens tillväxt generellt som landade på fyra procent.
Klår marknaden
– Över de senaste fyra åren har vi haft en tillväxt på nära 40 procent medan optikbranschen växt knappa åtta, säger Synoptiks vd Roland Olsson och fortsätter:
– Det innebär att vi haft en försäljningstillväxt som är fem gånger större än marknaden.
God lönsamhet
Kedjans resultat före skatt blev förra året 108 miljoner kronor jämfört med 66 miljoner kronor under 2013.
– Vi är en av de mest lönsamma i branschen, konstaterar Roland Olsson, vd sedan åtta år tillbaka.
Under ett antal år låg Synoptiks fokus på att rusta upp det befintliga butiksbeståndet.
–Vår framgång är summan av många saker. Vi kom från att vara extremt spretiga och helt skapade av förvärv. Nu har vi i princip samma butikskoncept över allt, vilket gör att vi också kan få ett större genomslag på marknadsföringen, säger Roland Olsson och fortsätter:
– Vi har hittat en bra balans mellan dyrare och billigare konkurrenter, med både egna varumärken, bra kampanjer och en sjysst miljö.
Fler butiker
Nu kedjan man växa både med butiker och sortiment.
I sommar testar kedjan ett franskt solglasögonkoncept, för första gången i Sverige, med shop-i-shops i utvalda butiker.
– Med vårt senaste förvärv, Contacta eye wear, blir det minst tio nya butiker under året och vi siktar på att nå 140 butiker år 2017. Vi har flera kommande satsningar på väg, säger Roland Olsson som bedömer att kedjans marknadsandelen ökat från 10 procent till 14 procent.
Synoptikfakta
Omsättning 2014 (2013): 802,9 (708,5) miljoner kronor
Rörelseresultat efter avskrivningar: 137,7 (100,1) miljoner kronor
Resultat före skatt: 108,5 (66,4) miljoner kronor
Antal butiker: 114, samtliga helägda. Fem butiker öppnade hittills i år. Fem ytterligare kontrakterade.
Ägare: Synoptikfonden (36 %) och Grandvision N.V. (64 %)