Undersökningen ”The commerce and content maturity index”, som Episerver har gjort av ledande e-handelsplatser i Storbritannien, Benelux-länderna och Sverige, visar att Svenska e-handelssajter är bra på mix av innehåll och sälj.
Fem av de mest framträdande e-handelsplatserna i olika delar av Europa detaljgranskades. Sajterna utvärderades efter sex olika kriterier, bland annat i vilken utsträckning som de erbjuder innehåll utöver de rena säljfunktionerna, hur e-handelsfunktionerna balanseras med övrigt innehåll, hur väl sajten speglar företagets varumärke samt integrationen med sociala medier. Maxpoängen var 72 poäng (12 poäng per kategori).
De svenska sajter som ingick i analysen var ikea.com, hm.com, netonet.se, nelly.com och adlibris.com.
Nelly.com placerade sig med 63 av 72 möjliga poäng som den tredje bästa e-handelssajten i hela undersökningen, med höga poäng i nästan alla delkategorier. H&M kom på fjärde plats med 58 poäng, följd av Ikea med 57 poäng.
Förstaplatsen kammades hem av den brittiska hemmafixarsajten B&Q (diy.com), som fick full pott i nästan alla kategorier och sammanlagt 70 av 72 poäng.