23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenska nätbutiker rankas högt

Flera av Sveriges största e-handelsplatser står sig bra i internatio­nell konkurrens när det gäller att erbjuda kunderna en bra helhetsupplevelse, visar en undersökning.

Undersökningen ”The commerce and content maturity index”, som Episerver har gjort av ledande e-handelsplatser i Storbritannien, Benelux-länderna och Sverige, visar att Svenska e-handelssajter är bra på mix av innehåll och sälj.

Fem av de mest framträdande e-handelsplatserna i olika delar av Europa detaljgranskades. Sajterna utvärderades efter sex olika kriterier, bland annat i vilken utsträckning som de erbjuder innehåll utöver de rena säljfunktionerna, hur e-handelsfunktionerna balanseras med övrigt innehåll, hur väl sajten speglar företagets varumärke samt integrationen med sociala medier. Maxpoängen var 72 poäng (12 poäng per kategori).

De svenska sajter som ingick i analysen var ikea.com, hm.com, netonet.se, nelly.com och adlibris.com.

Nelly.com placerade sig med 63 av 72 möjliga poäng som den tredje bästa e-handelssajten i hela undersökningen, med höga poäng i nästan alla delkategorier. H&M kom på fjärde plats med 58 poäng, följd av Ikea med 57 poäng.

Förstaplatsen kammades hem av den brittiska hemmafixarsajten B&Q (diy.com), som fick full pott i nästan alla kategorier och sammanlagt 70 av 72 poäng.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.145