23948sdkhjf

Svenska nätbutiker rankas högt

Flera av Sveriges största e-handelsplatser står sig bra i internatio­nell konkurrens när det gäller att erbjuda kunderna en bra helhetsupplevelse, visar en undersökning.
Undersökningen ”The commerce and content maturity index”, som Episerver har gjort av ledande e-handels­platser i Stor­britannien, Benelux-länderna och Sverige, visar att Svenska e-handelssajter är bra på mix av innehåll och sälj.

Fem av de mest framträdande e-handelsplatserna i olika delar av Europa detaljgranskades. Sajterna utvärderades efter sex olika kriterier, bland annat i vilken utsträckning som de erbjuder innehåll utöver de rena sälj­funk­tionerna, hur e-handels­funktionerna balanseras med övrigt innehåll, hur väl sajten speglar före­tagets varumärke samt integrationen med sociala medier. Max­poängen var 72 poäng (12 poäng per kategori).

De svenska sajter som ingick i analysen var ikea.com, hm.com, netonet.se, nelly.com och adlibris.com.

Nelly.com placerade sig med 63 av 72 möjliga poäng som den tredje bästa e-handelssajten i hela under­sökningen, med höga poäng i nästan alla delkategorier. H&M kom på fjärde plats med 58 poäng, följd av Ikea med 57 poäng.

Förstaplatsen kammades hem av den brittiska hemmafixarsajten B&Q (diy.com), som fick full pott i nästan alla kategorier och sammanlagt 70 av 72 poäng.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063