Om HUI research får rätt kan landets dagligvaruhandlare växla upp. Dagligvaruhandelns tidigare prognos på 2,5 skrivs upp med en halv procent till 3,0.
Och ännu ljusare ser det ut för sällanköpsvaruhandeln.
Hittills i år är det möbelhandeln som överraskat mest, som trots starka jämförelsetal har haft en urstark vår.
– Den här utvecklingen drivs av den starka bostadsmarknaden, säger
Elin Gabrielsson, analytiker på HUI research
.Förra året var ett trendbrott för elektronikhandeln.
– Efter tre negativa år i rad, fick man en ökning på 5,4 procent. Och nu ser det ut att bli ett lika starkt år igen, trots hård konkurrens och prispress, säger Elin Gabrielsson
Det är bara sport- och fritidssegmentet som prognosen ligger kvar, om än på goda 3,0.
Tillväxtprognos 2015 sällanköpsvaruhandeln(inom parentes tidigare prognos)
Byggvaruhandeln 2,5 (1,5)
Elektronikhandeln 5,0 (3,0)
Klädhandeln 3,0 (1,5)
Möbelhandel 6,0 (3,0)
Sport och fritid 3,0 (3,0)
Läs också: Handelns styrkebesked