E-handeln på väg mot 50 miljarder
– Vi ser ett ökat omnikanalsfokus i hela detaljhandeln. Och det förstärks nu ytterligare, konstaterar analytiker Carin Blom på HUI research.
Första kvartalet i år ökade e-handeln med 19 procent, konstateras i rapporten.
– Intresset för e-handeln kommer från båda hållen. Detaljisterna fokuserar på e-handel och e-handelsföretagen går åt andra hållet och börjar testa fysiska butiker, säger Carin Blom.
Tillväxten var starkast inom livsmedel, men här påpekar HUI research att den utvecklingen sker från låga nivåer. Mathandeln på nätet motsvarar än så länge bara en procent av den totala livsmedelshandeln.
Andra sektorer som ökade starkt på nätet var leksaker och barnartiklar.
Byggvaror ökade också starkt, med en tillväxt på 32 procent.
- Här är verkligen bekvämligheten en stark drivkraft, säger Carin Blom.
Men det är fortfarande så att bara 4.5 procent av dem som e-handlar har köpt byggvaror på nätet.
Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 50 miljarder kronor under 2015. I procent innebär det en ökning med 16,5 procent jämfört med 2014.
Om prognosen slår in, innebär det att e-handeln därmed skulle stå för sju procent av den totala detaljhandeln.
Läs också: Handelns styrkebesked