23948sdkhjf

Stadsodling är Årets smultron

HUI research utser varje år Årets smultron - en vara, tjänst eller företeelse som har sommarkoppling och som säger mycket om vår tid. I år är det fenomenet stadsodling.
Årets Smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets Julklapp, den har samma kriterier som Årets Julklapp och presenteras före midsommar varje år.

För att erhålla titeln Årets Smultron ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

Årets Smultron skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse.
Årets Smultron skall representera den tid vi lever i.
Årets Smultron skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

HUI research skriver i ett pressmeddelande att urban odling eller stadsodling är en global rörelse som den senaste tiden vuxit sig stark även i Sverige. Bakom fenomenets växande popularitet finns ett ökat miljömedvetande, ett fortsatt starkt hälsotänkande och ett växande matintresse. Stadsodling finns i olika former, det kan handla om allt från kolonilotter till så kallad guerilla gardening där man smyger ut på natten och odlar i parkerna.

Stadsodling tar sig uttryck både hos konsumenter och företag.

Enligt Jordbruksverkets statistik odlar fyra av tio svenskar något ätbart i trädgården, på balkongen eller på fönsterbrädan och många forskare hävdar att stadsodling kommer att vara nödvändigt för att klara matförsörjning, matkvalitet och miljön i framtiden.

- Nu odlar vi inte längre bara blommor i balkonglådor, fönster och på innergårdar utan helst något ätbart, ett sätt att ha koll på vad man stoppar i sig och dessutom påverka miljön på samma gång, säger Lena Larsson , VD på HUI Research.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063