Clas Ohlson storsatsar i Hamburg
Med tre butiker på strategiska lägen i Hamburg startar Clas Ohlson sitt intåg på den tyska marknaden. Även i Sverige planeras flera nya butiker.
Den första butiksöppningen blir kedjans flaggskeppsbutik, på den populära affärsgatan Jungfernstieg, på cirka 1 800 kvadratmeter. Den planeras öppna sommaren 2016.
– Det är en av Hamburgs mest populära affärsgator, vi kommer att bli granne med bland annat Apples flaggskeppsbutik, säger Klas Balkow , vd för Clas Ohlson.
Till hösten 2016 planeras nästa butik öppna i Altona.
– Det är en snabbt växande stadsdel, där Ikea nyligen har etablerat sig, även om vi inte blir direkta grannar, kommenterar Klas Balkow.
Den tredje kontrakterade butiken, som också planeras öppna hösten 2016, ligger i Hamburgs största köpcentrum Alstertal, som också är Tysklands näst största.
– Vi har med dessa tre lägen skapat de optimala villkoren när vi nu går in i en ny marknad.
Klas Balkow berättar att man i Tyskland ser en stor marknad med stor potential och där det finns ett hål för Clas Ohlson.
– Ju mer vi lär oss om Tyskland desto mer trygga blir vi med att den tyska marknaden kommer att ta emot Clas Ohlson väl.
– Vi har en klar strategi: vi startar med en stad i norra Tyskland och går in med en omnikanalstrategi. I samband med butiksetableringen är planen att också lansera vår e-handel på den tyska marknaden, säger Klas Balkow.
– Sedan kommer vi att utvärdera vår satsning och därefter besluta om ytterligare expansion i landet.
Clas Ohlson planerar att under räkenskapsåret 2015/16 etablera totalt 10-15 nya butiker.
– I Dubai där vi har en franchisebutik letar vår partner efter ytterligare en lokal för att öppna butik nummer två, säger Klas Balkow.
När det gäller planerna för den svenska marknaden, säger han att Sverige liksom Norge tillhör kedjans mest mogna marknader.
– Men visst finns det fortfarande några vita fläckar även här. Vi öppnar i Värmdö nästa vecka och till hösten blir det i Karlstad, Löddeköpinge och Mall of Scandinavia i Solna. Så det blir nyöppningar även i Sverige.
I Storbritannien öppnar redan till hösten en butik med ett nytt, mindre och omnikanalsanpassat koncept. Butiken blir på 300 kvadratmeter.
– Vi kommer att utvärdera även det och ser möjligheter att öppna fler omnikanalsbutiker både i Sverige och våra andra marknader, som ett komplement till befintliga butiker, säger Klas Balkow.
Framtida butiksetableringar i Sverige
Värmdö Köpcentrum, Stockholm, planerad invigning juni 2015
Bergvik Köpcentrum, Karlstad, planerad invigning augusti 2015
Center Syd, Löddeköpinge, planerad invigning oktober 2015
Mall of Scandinavia, Solna, Stockholm, planerad invigning november 2015
Uddevalla Torp, Uddevalla, planerad invigning våren 2016
Umeå Syd, Umeå, planerad invigning våren 2016