23948sdkhjf

Ny valuta ger barn möjligheter

Idag introducerar H&M Conscious Foundation och UNICEF en ny världsvaluta - Unicoin. Initiativet har kommit till för att stötta barns utveckling.
Principen är enkel - på sajten http://unicoins.org kan barn, tillsammans med en förälder, växla in en teckning mot en Unicoin.Barnen uppmuntras att rita en drömbild av vad de vill bli som vuxna.

H&M conscious foundation matchar sedan varje Unicoin med utbildningsmaterial som UNICEF delar ut till de mest utsatta barnen runtom i världen.

Unicoin-initiativet är del av ett omfattande globalt utbildningsprogram i samarbete mellan H&M Conscious Foundation och UNICEF. Det inleddes 2014 då H&M Conscious Foundation gav UNICEF ett stöd på 60 miljoner kronor under tre år. Det möjliggör för UNICEF att nå 73 600 barn med aktiviteter för att främja barns tidiga utveckling, påverka regeringar att sätta barns tidiga utveckling på den nationella agendan och anslå resurser för det. Den första globala rapporten om barns tidiga utveckling kommer också att tas fram inom ramen för samarbetet. Idag prioriterar bara ett fåtal regeringar finansiering av program för barns tidiga utveckling, och genom samarbetet med UNICEF vill H&M Conscious Foundation bidra till att sätta frågan på kartan.

-På grund av fattigdom, brist på utvecklingsmöjligheter, dålig hälsa och undernäring når ett av tre barn i utvecklingsländerna inte sin fulla utvecklingspotential innan de börjar grundskolan. UNICEF och H&M Conscious Foundation är övertygade om att det är möjligt att ge alla barn bästa möjliga start i livet. Vi hoppas att många tar chansen att rita, växla in Unicoins och hjälpa oss att sprida budskapet, säger Pia R. Britto , senior rådgivare och chef för avdelningen för barns tidiga utveckling vid UNICEFs huvudkontor i New York.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079