De satsar på Hälsingeturister
Linneväveriet utanför Bollnäs gillar turister. – Vi har arbetat hårt med att marknadsföra vårt företag och Växbo i turistsammanhang. Ett arbete som betalar sig bra. Sedan några år tillbaka får vi även draghjälp av Unesco, säger Växbo Lins Hanna Bruce
Växbo lin är ett av de få linneväverier som finns kvar i Sverige. Med placering i vad som historiskt varit hjärtat i Lin-Sverige satsar man på att vara ett attraktivt turistmål. Och nu börjar högsäsongen med guidade visningar och fler kunder i butiken.
Växbo Lins hela sortiment är lokalproducerat helt i lin. Totalt har Växbo Lin tretton medarbetare som tillsammans väver, syr och säljer ett brett sortiment av produkter inom hem och mode. I byn Växbo finns också en restaurang med lokalproducerad mat, ett stenugnsbageri, en hantverksloge och Växbo Kvarn.
Hanna och Jacob Bruce köpte Växbo Lin 2006. Sedan dess har omsättningen tredubblats och med en budgeterad omsättning på 15 miljoner i år räknar paret med sitt bästa resultat hittills, skriver Teko.
Totalt säljs Växbo Lins produkter i 400 butiker runt om i Sverige och utomlands. Den viktigaste kanal är fabriksbutiken som svarar för 40 procent av företagets totala omsättning. Med en rejäl förstärkning av maskinparken under senare år är företaget redo för att börja exportera i större omfattning.
– Hittills är det mest Norge vi exporterat till, med lite spridda skurar på andra håll. Men nu känner vi att tiden är mogen att gå vidare och marknaden vi satsar på är Tyskland, säger Hanna Bruce som också lagt mycket kraft på att marknadsföra Växbo som turistdestination i olika sammanhang. Numera är också hälsingegårdarna med på UNESCO:s världsarvslista, något som ger draghjälp också åt Växbo.