Mer e-handel hos Ica

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Idag har 50-talet Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen med möjligheter till click and collect och hemkörning. – Vi har ett fullbokat schema för butiker som vill ansluta sig under hösten, vecka för vecka, säger Liv Forhaug, som ansvarar för digital handel på Ica.

Först ut med Icas centrala näthandelssatsning var i november fyra Ica-butiker i Östergötland. I dagsläget har 48 butiker anslutit sig till det nya konceptet som har den enskilda butiken som bas.

– De finns i huvudsakt i de fyra regioner där vi började rulla ut: Östergötland, Stockholmsområdet, några i Göteborgsområdet och några i Skåne, säger Liv Forhaug.

Butikerna har olika strategier:

– Några satsar hårt från början och går all in med marknadsföring. Andra vill få plocket på plats och smyger igång.

Kryddar med drive-through

En av dessa butiker, Ica Maxi Linköping, har dessutom satsat på drive-through, handla på nätet och köra förbi butiken och få kassen direkt till bilen.

Teknikleverantör för plattformen som stöttar utleverans i drive-through är svenska Qmatic.

– Det har blivit enklare för Icakunden att ta sig från onlinemiljön till att hämta uppvarorna. Det här är en effektiv process, säger Qmatics Sven-Olof Husmark.

Han betonar vikten av att tänka till hur det ser ut när nätkunden kommer till den fysiska platsen.

Om nätköpet är smidigt, faller det liksom platt om man ändå får köa i butiken när varorna ska hämtas ut.

– Det spelar ju ingen roll om man är effektiv i själva nätdelen när man sedan inte har någon aning om vad som händer när man sedan kommer till butiken. Ica är en av de få som tänkt till hur det ser ur för kunden, säger Sven-Olof Husmark.

Fördelen blir tydlighet och kortare transaktionstid för kunden och för Ica mindre spilltid, bättre service och mindre stress för personalen.

Allt tillsammans

När Icas nätmathandel kommer igång på allvar, är tanken att konsumenten lätt ska kunna ”gå mellan” Icas olika nätbutiker. Först köpa mat, sedan gå över till icahemma.se för att köpa andra saker man behöver till hemmet och fritiden och sedan – i en förlängning – handla apoteksvaror hos Ica-ägda Apotek Hjärtat.

Idag nås både Icas nätmathandel och icahemma.se från hemsidan ica.se.

– Kunderna kan lätt gå emellan. Men än så länge är inte köpen helt integrerade. Det är fortfarande två olika kundkorgar.

En länk till Apotek Hjärtats egen ehandels-site från ica.se kommer att skapas ”ganska snart” enligt Liv Forhaug.

– Men eftersom vi nyss lanserade varumärket, där Ica ingår i Hjärtat-loggan vill vi låta det bli lite mer etablerat hos kunderna först innan vi kör igång.

Nytt på plockfronten

När tillräckligt många Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen är också tanken att de ska kunna få hjälp av en central plocktjänst, beroende på om efterfrågan finns från butikerna.

– Det kommer i så fall att ske från vårt lager i Johanneshov, berättar Liv Forhaug

Där är man inte än, men samtidigt händer det annat i Johanneshovslagret:

– Eftersom vi just nu också växer vår lösning med färdiga matkassar, testar vi just nu centralplock av den i Johanneshov för butiker i Stockholmsområdet. Vi flyttar också vårt lager av specialvaror dit.

Sedan flera år tillbaka erbjuder Icabutikerna färdiga matkasselösningar. Matkasselösningen är oberoende av om butiken bestämt sig för att ha e-handel eller inte.

– Många butiker erbjuder båda och, men de är inte hoplänkade och har inte samma beställningsinterface, förklarar Liv Forhaug.

Så här går köpet till i ”drive through” hos Icas pilotbutik i Linköping:

Kunden gör sina inköp från sin Icabutik på nätet, från datorn, surfplattan eller mobilen. Här görs också betalningen.

Som kvittens får kunden ett sms med en länk.

När hen parkerat vid butiken, klickar hen på länken och lägger till sitt registreringsnumer på bilen.

I och med detta får personalen i butiken ett meddelande. De vet då vilka kunder som checkat in, att kunden är på väg och samtidigt säkerheten i att veta vilken bil som ska ha vilken kasse.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Säger nej till Black Friday

Kronans Apotek öppnar nytt

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Arkiv

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18