23948sdkhjf

Fyndiq in i Tyskland

Idag har e-handelsplatsen Fyndiq lanserats i Tyskland. – Vi har alltid vetat att Sverige bara var början, säger Dinesh Nayar, vd och medgrundare av Fyndiq.
Fyndiq grundades 2010 för att skapa en marknadsplats för fyndvaror och har sedan dess varit en av Europas snabbast växande startups.

Idag har bolaget, enligt ledningen, en varumärkeskännedom på över åttio procent hos målgruppen 18-27 år i Sverige, och har vuxit förbi Ebay Sverige (Tradera) i omsättning.

Nu är det dags för nästa steg.

En av största e-handelsländerna

Tyskland är en av världens största e-handelsmarknader med 42 miljarder euro i omsättning. Av dessa kommer ungefär två femtedelar från marknadsplatser. En av tre e-handlare i Tyskland säljer på marknadsplatser.

– Vi gjorde en analys över vilken marknad vi skulle gå till efter Sverige och kom fram till att Tyskland var en fantastisk möjlighet. Marknadsplatser har en stark position, det är en av världens största e-handelsmarknader och det finns ett starkt intresse för vårt fokus på fyndvaror. Allt detta sammantaget gör att vi tror att vi har en utomordentligt stor möjligt att lyckas i Tyskland, säger Dinesh Nayar .

Inga egna produkter

I Tyskland har marknadsplatser som Amazon fått utstå en hel del kritik, bland annat för att de själva lagerhåller och säljer produkter i konkurrens med de e-handlare som säljer på plattformarna.

– Precis som i Sverige kommer vi bara vara en marknadsplats, vi kommer inte att sälja egna produkter och kommer därför inte konkurrera med våra handlare på plattformen. I Tyskland vill vi erbjuda ett riktigt bra alternativ till e-handlarna, som är våra viktigaste partners, säger Dinesh Nayar.

Fyndiq har idag 105 anställda i Stockholm och Berlin. Bolaget är finansierat av bland andra Northzone samt Industrifonden och har i Sverige över 900 000 unika kunder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094