23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nordens första social supermarket

En dagligvarubutik där särskilt utsatta människor billigt kan köpa varor som annars skulle slängas, öppnar i slutet av året.

Det är Stockholms stadsmission som i samarbete med Axfood öppnar en så kallad social supermarket.

Varorna som säljs i butiken kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Förutom Axfood finns ett tiotal medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas.

Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.

Människor i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och på så vis kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Ett annat viktigt syfte med butiken är att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett starkt miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris.

– Att minska matsvinnet är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Kan vi dessutom vara med och bidra till att göra en social insats är det förstås ännu bättre, säger

Åsa Domeij

, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102