Temperaturen i elektronikhandeln har höjts, konstaterar Hui research.
– Dagens goda förutsättningar för konsumtion tillsammans med intressanta produktlanseringar som drönare, smartklockor, 4K-tv, mobiltelefoner har gjort elektronikhandeln till en av detaljhandelns vinnare. Vår prognos för 2015 ligger därför på en försäljningsökning på fem procent, säger
, vd på Hui research.
Teknikbarometern, som tas fram i ett samarbete mellan Prisjakt och Hui research, visar att drönare är en av de nya produkter som drar försäljning.
I den senaste mätningen från maj uppgick antalet vidarebefordringar från Prisjakt till e-handelsbutiker till hela 17 633 klick. Det motsvarar en ökning om 53 procent jämfört med april.
Drönare plus actionkameraSvenskarna har aldrig plåtat så mycket som nu och just att kunna fotografera från nya vinklar är en av drönaren stora fördelar. Actionkameror är också heta och Prisjakt spår att nästa steg antagligen blir att använda actionkameran tillsammans med en drönare.
Köpintresset för drönare är i dag lika stort som för smarta klockor, vilka har ett betydligt bredare kundunderlag. Också de stora elektronikkedjorna som Elgiganten, Media Markt, Siba, Netonnet och Dustin säljer nu drönare.