Under rubriken "Gap tvingas dra i nödbromsen" skriver idag på morgonen Svenska dagbladet, och citerar bland annat nyhetsbyrån AP, på sina näringslivssidor om hur det amerikanska modebolaget Gap måste spara miljontals dollar.
Tidningen citerar tv-bolaget CNN som tidigare berättar att företagets försäljning under årets första tre månader i år fallit med 10 procent jämfört med året innan. Också Gaps nätförsäljning har gått ner.
Nu försvinner 250 jobb på Gaps huvudkontoret i San Franscisco. I planerna finns också stängningen av 175 butiker, enligt uppgift 140 butiker av dessa i Nordamerika. Vilka de övriga blir är inte känt, men Europa kan beröras.
Uppgifterna om antalet butiker varierar något. Nyhetssajten Theatlantic.com skriver i en färsk artikel att retailern måste stänga "en fjärdedel av sina Nordamerikanska butiker" och ställer frågan: Vem vill egentligen ha amerikanskt mode?
Artikeln tar Gaps butiksstängningar som ett tecken på att gulddagarna för det typiska amerikanska köpcentrumet är över, och e-handeln träder i dess ställe.
Modebolaget, med varumärken som Banana republic, Old navy och Athleta, har enligt uppgift missat att ligga i fas med modet. En ny vd sedan februari,
, och flera nya varumärkeschefer ska råda bot på detta.
Theatlantic nämner retailaktörer som ligger bättre i linje med vad amerikanen idag gillar för kläder: Zara, H&M, Everlane och Uniqlo.