23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tuffa tider för Gap

Amerikanska modeföretaget Gap måste spara. Nu stängs butiker i Nordamerika och personal sägs upp.

Under rubriken "Gap tvingas dra i nödbromsen" skriver idag på morgonen Svenska dagbladet, och citerar bland annat nyhetsbyrån AP, på sina näringslivssidor om hur det amerikanska modebolaget Gap måste spara miljontals dollar.

Tidningen citerar tv-bolaget CNN som tidigare berättar att företagets försäljning under årets första tre månader i år fallit med 10 procent jämfört med året innan. Också Gaps nätförsäljning har gått ner.

Nu försvinner 250 jobb på Gaps huvudkontoret i San Franscisco. I planerna finns också stängningen av 175 butiker, enligt uppgift 140 butiker av dessa i Nordamerika. Vilka de övriga blir är inte känt, men Europa kan beröras.

Uppgifterna om antalet butiker varierar något. Nyhetssajten Theatlantic.com skriver i en färsk artikel att retailern måste stänga "en fjärdedel av sina Nordamerikanska butiker" och ställer frågan: Vem vill egentligen ha amerikanskt mode?

Artikeln tar Gaps butiksstängningar som ett tecken på att gulddagarna för det typiska amerikanska köpcentrumet är över, och e-handeln träder i dess ställe.

Modebolaget, med varumärken som Banana republic, Old navy och Athleta, har enligt uppgift missat att ligga i fas med modet. En ny vd sedan februari,

Art Peck

, och flera nya varumärkeschefer ska råda bot på detta.

Theatlantic nämner retailaktörer som ligger bättre i linje med vad amerikanen idag gillar för kläder: Zara, H&M, Everlane och Uniqlo.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063