23948sdkhjf

Hopp om sommarförsäljningen

I dagarna får 3,9 miljoner svenska konsumenter närmare 30 miljarder kronor insatta på sina bankkonton. Det är första omgången av skatteåterbäringen som utbetalas. Hur många som i stället ska betala kvarskatt och hur mycket, är ännu inte kommunicerat men det brukar röra sig om betydligt mindre summor.
Nyligen presenterade undersökningar visar att konsumenterna i första hand kommer att spendera återbäringen på resor, i andra hand på sparande och först i tredje hand på konsumtion. Så hur mycket av de 29 727 005 550 kronorna kommer att tillfalla handeln återstår att se.

Enligt den senaste konjunkturbedömningen från HUI research kan dock detaljhandeln se framtiden an med tillförsikt. Hushållen har fortsatt gott konsumtionsutrymme, bland annat tack vare den låga reporäntan. HUI skriver upp den tidigare satta prognosen och räknar med att sällanköpshandeln kommer att växa med fyra procent under året och dagligvaruhandeln med 3 procent.

Att shopping och konsumtion är nödvändigt för att hålla landet igång är något som många gånger tycks glömmas bort. Det är ju också en av Riksbankens viktigaste anledningar till att hålla reporäntan på så låg nivå – att få igång konsumtionen som skapar arbetstillfällen och ökar BNP.

Detaljhandelsföretagens försäljningsrapporter för årets första månader har varit överlag positiva och förhoppningsvis har konsumenternas lite krampaktiga inställning till shopping börjat släppa. Även om det kanske kommer att dröja till 00-talets glädjesiffror.

Maj månad var ingen höjdare för många branscher, det kalla vädret skapade ingen rusning varken till modebutikerna eller grilldiskarna. Men när sommarvärmen nu försiktigt börjar göra sitt intåg i landet så kommer köpglädjen förhoppningsvis tillbaka.

På många håll har reorna redan börjat, kanske nödvändigt för att få in tillskott till kassorna på vissa håll. Men det gäller ändå att göra det med försiktighet så att man inte vänjer kunderna med att allt går att köpa till nedsatt pris. Reorna skapar trafik till butikerna men kan snabbt urholka lönsamheten.

Nu ser vi fram emot en bra sommar där både de svenska konsumenterna och tillresta turister gör sitt bästa för att fylla butikernas kassor.

Dagens Handel gör nu ett sommaruppehåll med papperstidningen och är tillbaka igen i slutet av augusti. Men de senaste nyheterna om branschen presenterar vi som vanligt på dagenshandel.se .

Glad sommar önskar Dagens Handel alla sina läsare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078