23948sdkhjf

Nätmaten lyfte under 2014

E-handeln med livsmedel ökade med 41 procent under 2014, och omsatte tre miljarder kronor.
Under det senaste året har var fjärde konsument någon gång handlat mat digitalt. Andelen har ökat kontinuerligt sedan första mätningen 2010, då motsvarande andel var 9 procent. Det visar den nya rapporten DigitalmMathandel 2015 som har presenterats av Svensk Digital Handel.

De främsta anledningarna till att handla livsmedel digitalt är tidsbesparing och ökad bekvämlighet. Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att öka med 40 procent under 2015, vilket skulle innebära en omsättning om drygt 4 miljarder kronor.

Fullsorterade livsmedelsbutiker är populärare än både middagslösningar och specialvarubutiker. Varannan person som har handlat livsmedel på nätet har handlat från en fullsorterad matvarubutik.

– Ny teknik driver tillväxten i flera branscher, så även i livsmedelsbranschen. Allt fler handlar mat digitalt och vi ser en stark ökning av köp via mobila enheter. Många köp görs på språng, på väg till och från arbete, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel.

Branschen är fortfarande i en utvecklingsfas och möter en del utmaningar. Rapporten visar att kläm- och kännfaktorn är nätets största nackdel, där många fortfarande känner sig otrygga med att inte personligen ha valt ut produkterna. Trots ökningstakten har många svenskar ännu inte handlat mat på nätet och att bryta konsumtionsmönster och vanor är därför en annan utmaning för aktörerna. Logistik är också ett område som är omdiskuterat och konsumenterna efterfrågar flexibla leveranser, att kunna välja när och hur de vill ha en vara levererad. Ofta är priset för leveransen ytterligare en faktor som hämmar utvecklingen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063