23948sdkhjf

Maten raketväxer på nätet

Mathandeln på nätet omsatte cirka 3 miljarder kronor inklusive moms förra året. Därmed är livsmedelsbranschen en av nätets snabbväxare, om än från låga nivåer. Och ökningstakten spås hålla i sig.
Det är sjätte året som Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) tagit fram rapporten ”Digital mathandel”, en rapport som tidigare hette "Mat på nätet".

Rapporten bygger på en konsumentundersökning, en webbenkät med konsumeter i maj, och på företagsintervjuer.

E-handeln i Sverige omsatte totalt 42,9 miljarder kronor under förra året, vilket motsvarar en tillväxt om 16 procent. Därmed står e-handeln för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.

Hemelektronik och kläd- och skohandeln fortsätter att vara de dominerande e-handelsbranscherna.

Livsmedel växer starkt på nätet

Starkast tillväxt finns i yngre e-handelsbranscher som leksaker, bygghandel och - livsmedel.

2014 ökade livsmedelsbranschen på nätet med 41 procent, en stark tillväxt om än från låga nivåer. Därmed omsatte branschen på nätet 3 miljarder kronor (inklusive moms) i Sverige. Av dessa 3 miljarder uppskattar HUI att lösplock står för 50 procent av omsättningen och matkassar eller specialvaruköp för 50 procent.

Den totala livsmedelshandeln omsatte 275 miljarder kronor, vilket gör att andelen som handlas på nätet motsvarar drygt 1 procent.

Unga, barnfamiljer och storstadsbor

Andelen som handlar livsmedel på nätet ökar kontinuerligt och under det senaste året har var fjärde person handlat mat på nätet.

Det är främst de yngre som handlar på nätet. Hushåll med barn näthandlar mer än de utan, och storstadsbor mer än andra.

Mer nätmat framöver

Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att öka med 40 procent under 2015. Det innebär att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor. Andelen skulle därmed öka från 1 procent till 1,5 procent av den totala livsmedelsbranschen.

Prognosen grundar sig dels på att en del av de personer som inte har möjlighet att handla mat på nätet idag skulle göra det om möjligheten fanns, dels på att befintliga kunder handlar mer eller oftare. I takt med att allt fler aktörer satsar på nätet eller utökar sina upptagningsområden kan således tillväxten öka ytterligare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094