23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Klädjätten som blir en ännu större spelare

H&M butikerna blir allt fler, och utbudet hos klädkedjan allt eftersom mer omfattande och specialiserat. I slutet av sommaren kommer till exempel ett helt nytt sortiment in i butik. Här är en aktuell överblick på hur det ser ut i H&M-Sverige!

H&M växer både utomlands och i Sverige, både med nya butiker och utökade försäljningsytor i befintliga butiker. (Se artikel härintill på Dagens handels nyhetswebb).

Just nu har H&M 145 butiker i Sverige. (Över hela världen har man ungefär 3 600.)

Tio av de svenska 145 H&M-butikerna har H&M:s hemsortiment, H&M home, integrerat. Någon fristående H&M homebutik med egen skylt finns inte, varken på svensk hemmaplan eller annorstädes.

Speciellt för herrarna

Våren 2014 öppnade H&M en 1 000 kvadratmeter stor butik i två plan vid Östermalmstorg, helt ägnad åt herrmode. Norrmalmstorgsbutiken är kedjans enda renodlade herrbutik i Sverige. Den var inte först, men när den öppnade var den en av de största.

Globalt finns ett 30-tal renodlade herrbutiker hos kedjan.

Nytt för skönhet

I slutet av sommaren lanseras H&M beauty-sortimentet. Det kommer vara en del av konceptmixen i de svenska befintliga butikerna. I sortimentet ingår ungefär 700 artiklar till en början med makeup, hårprodukter, hudvårdsprodukter och tillbehör. Sortimentet är starkt moderelaterat, med en makeupkollektion som förändras i takt med säsongsbetonade trender, idéer och färger. Produkterna kommer att säljas i över 900 butiker världen över och online på hm.com.

Serien ersätter de befintliga skönhetsprodukterna på H&M och kommer även att innehålla två underkollektioner: en exklusiv skönhetsserie och en serie hållbara, Ecocert-godkända produkter.

Mer för sporten

Sedan får vi inte glömma sporten, ett område där många retailers har haft stora försäljningsökningar och ser fina vinstmöjligheter. H&M utökar successivt sitt sortiment för träningskläder.

– Det finns ingen renodlad H&M sport-butik, men vi har sedan pop up-butiken på Arlanda haft ett flertal andra pop up-butiker med sportfokus. Nu på söndag öppnar vi ytterligare en H&M sport pop up med anledning av tennisveckan i Båstad, säger

Joanna Morell

, presskontakt för H&M Sverige.

Game, set och match

Tjeckiske topptennisspelaren

Tomas Berdych

har kontrakt med H&M. Han spelade nyligen i Wimbledon – i H&M-kläder – och på grund av hans medverkan där kommer han inte spela i Båstad i år.

Därmed kommer inga spelare att vara iklädda H&M. Däremot kommer funktionärer och bollkallar bära en specialdesignad Båstadkollektion från klädkedjan. Delar av den sportinspirerade kollektionen, som också innehåller sportplagg, kommer att säljas i pop up-butiken på tennisområdet i Båstad. I kollektionen finns plagg för dam, barn och herr.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04