H&M växer både utomlands och i Sverige, både med nya butiker och utökade försäljningsytor i befintliga butiker. (Se artikel härintill på Dagens handels nyhetswebb).
Just nu har H&M 145 butiker i Sverige. (Över hela världen har man ungefär 3 600.)
Tio av de svenska 145 H&M-butikerna har H&M:s hemsortiment, H&M home, integrerat. Någon fristående H&M homebutik med egen skylt finns inte, varken på svensk hemmaplan eller annorstädes.
Våren 2014 öppnade H&M en 1 000 kvadratmeter stor butik i två plan vid Östermalmstorg, helt ägnad åt herrmode. Norrmalmstorgsbutiken är kedjans enda renodlade herrbutik i Sverige. Den var inte först, men när den öppnade var den en av de största.
Globalt finns ett 30-tal renodlade herrbutiker hos kedjan.
Nytt för skönhetI slutet av sommaren lanseras H&M beauty-sortimentet. Det kommer vara en del av konceptmixen i de svenska befintliga butikerna. I sortimentet ingår ungefär 700 artiklar till en början med makeup, hårprodukter, hudvårdsprodukter och tillbehör. Sortimentet är starkt moderelaterat, med en makeupkollektion som förändras i takt med säsongsbetonade trender, idéer och färger. Produkterna kommer att säljas i över 900 butiker världen över och online på hm.com.
Serien ersätter de befintliga skönhetsprodukterna på H&M och kommer även att innehålla två underkollektioner: en exklusiv skönhetsserie och en serie hållbara, Ecocert-godkända produkter.
Mer för sportenSedan får vi inte glömma sporten, ett område där många retailers har haft stora försäljningsökningar och ser fina vinstmöjligheter. H&M utökar successivt sitt sortiment för träningskläder.
– Det finns ingen renodlad H&M sport-butik, men vi har sedan pop up-butiken på Arlanda haft ett flertal andra pop up-butiker med sportfokus. Nu på söndag öppnar vi ytterligare en H&M sport pop up med anledning av tennisveckan i Båstad, säger
Joanna Morell, presskontakt för H&M Sverige.
Game, set och matchTjeckiske topptennisspelaren
har kontrakt med H&M. Han spelade nyligen i Wimbledon – i H&M-kläder – och på grund av hans medverkan där kommer han inte spela i Båstad i år.
Därmed kommer inga spelare att vara iklädda H&M. Däremot kommer funktionärer och bollkallar bära en specialdesignad Båstadkollektion från klädkedjan. Delar av den sportinspirerade kollektionen, som också innehåller sportplagg, kommer att säljas i pop up-butiken på tennisområdet i Båstad. I kollektionen finns plagg för dam, barn och herr.