Starkt besked från Axfood
Axfood ökade sin omsättning med närmare 7 procent under våren, april till och med juni. – Axfood har haft en bra start på året med rekordresultat både på kvartalet och det första halvåret, konstaterar Axfoods vd och koncernchef Anders Strålman.
”Återigen ett kvartal med bra försäljningsutveckling, där Axfood fortsatte att ta marknadsandelar”, sammanfattar vd och tillika koncernchef Anders Strålman perioden i rapporten.
Att resultatet för andra kvartalet är Axfoods bästa andra kvartal någonsin, har samtliga enheter bidragit till.
Willys, till exempel, fortsätter att redovisa en ”bra försäljningstillväxt och god lönsamhet”. I rapporten lyfts Willys digitala kundprogram fram, som tagits emot väl av kunderna som också blivit fler.
Hemköp levererar också detta kvartal en mycket bra försäljningsutveckling både totalt och för jämförbara butiker.
Nya avtal för närlivs
Axfood närlivs hade en bra försäljningstillväxt med ökade marknadsandelar och ett bra resultat. Detta förklaras främst av förbättrade erbjudanden och ett ökat antal kunder. Axfood närlivs har tecknat två förnyade avtal, dels ett 5-årigt leveransavtal med Reitan convenience och dels ett 3-årigt avtal med EMAB.
Axfood Sverige, som från och med 2015 redovisas som ett nytt segment, inkluderar hela Axfoods verksamhet inom inköp, lager och transport. Resultatet för Axfood Sverige förbättrades kraftigt till följd av den goda försäljningsutvecklingen i kombination med hög effektivitet och god kostnadskontroll.
Fler nya butiker
Framöver kommer Axfood fortsatt satsa på att modernisera butikerna och att ha en ”offensiv etableringstakt med sex nya butiker under andra halvåret”. Ledningen skriver vidare i rapporten att satsningen på utveckling och utvärdering av e-handel fortgår.
– Axfood har haft en bra start på året med rekordresultat både på kvartalet och det första halvåret. När vi nu går in i det andra halvåret 2015 kommer vi att möta betydligt tuffare jämförelsesiffror både omsättnings - och resultatmässigt. Axfoods målsättning för 2015 är att överträffa resultatet för 2014, säger Anders Strålman.
Egna butiker och andras
Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp.
Antalet egenägda butiker uppgår till 258.
Axfood samverkar också med handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker.
Sin grossistförsäljning mot företag driver Axfood genom Axfood närlivs och egenägda kedjan Axfood snabbgross. Partihandeln drivs genom Axfood Sverige.
Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm AB:s Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.
AXFOODS APRIL-JUNI
Axfoods omsättning uppgick under perioden april-juni till 10 478 (9 804) miljoner kronor, en ökning med 6,9 procent.
Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 6,3 procent.
Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 3,9 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 431 (376) miljoner kronor.
Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 429 (370) miljoner kronor.
Resultatet efter skatt var 334 (289) miljoner kronor